Original title:
Učitelé a optimismus
Translated title:
Teachers and optimism
Authors:
Řehulka, Evžen Document type: Papers Conference/Event: Učitelé a zdraví/4./, Brno (CZ), 2001-09-20 / 2001-09-21
Year:
2002
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Studie se zabývá osobností učitele, zejména ve vztahu ke zvládání zátěží. Mezi tzv. nárazníkovými faktory (buffery) je také studován optimismus, buď jako výraz vlastností osobnosti nebo jako životní zaměření v kontinuu optimismus pesimismus. Je použita teorie naučeného optimismu (learned optimism) M. Seligmana a jeho dotazníku při studiu učitelů, kdy se ukázalo, že ve výkladovém rámci optimismu neukazují učitelé obecně žádné mimořádné hodnoty.The study deals with teacher personality, mainly relating to stress coping. Among so-called buffers is explored also optimism, either as an expression of personality characters, or as a life orientation in the continuum optimism pessimism. A theory is used of learned optimism of M. Seligman and so is his questionnaire by investigating teachers, when it was found that in the explanatory terms of optimism teachers dont show any especial values.
Keywords:
optimism; stress coping; Teacher personality Project no.: CEZ:AV0Z7025918 (CEP) Host item entry: Učitelé a Zdraví 4, ISBN 80-902653-9-4
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0159014