Original title:
Rétorika obrazu v současných médiích
Translated title:
Rhetoric of the image in contemporary media
Authors:
OPATRNÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje především moderním mýtům a rétorice obrazu tak, jak je představuje ve své teorii Roland Barthes. Barthesovy úvahy jsou podpořeny myšlenkami Jeana Baudrillarda, který k moderním médiím přistupuje velmi podobně, ale používá své pojmy simulakrum a hyperrealita. Trochu jiný pohled na média zastává Marshall McLuhan ve své teorii o horkých a chladných médiích. Všechny teorie jsou v rámci této práce aplikovány na konkrétní vizuální sdělení.This Bachelor thesis addresses primarily modern myths and rhetoric of the image as they are represented in the theory of Roland Barthes. Barthes' reflections are supported by the thoughts of Jean Baudrillard whose approach to modern media is very similar but differs in the usage of the terms simulacrum and hyperreality. A slightly different view of modern media is provided by Marshall McLuhan and his theory of "hot" and "cool" media. In this thesis, the theories are applied to specific visual messages.
Keywords:
advertising; hyperreality; media; rhetoric of the image; Roland Barthes; simulacrum; hyperrealita; média; reklama; Roland Barthes; rétorika obrazu; simulakrum Citation: OPATRNÁ, Lenka. Rétorika obrazu v současných médiích. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/52021