University of South Bohemia in České Budějovice

Latest additions:
2024-07-27
00:02
Impact of water deficit stress on leaf quality, predator and herbivore communities in Ficuses
XIAO, Xue
This thesis addresses the mechanism by which drought affects tropical plant-insect interactions via leaf traits, focusing on Ficus species. I discovered that both drought intensity and duration indirectly influenced the leaf palatability of Ficus through changes in leaf mechanical traits such as leaf water content and specific leaf area. Furthermore, my research revealed that drought increased leaf herbivory by altering leaf latex outflow, without affecting insect communities. Additionally, I observed that drought enhanced Ficus indirect defense through changes in herbivore-induced plant volatiles. My findings suggest that the impact of drought on Ficus-insect interactions may vary between greenhouse and tropical rainforest environments and may be species-specific. This work underscores the importance and urgency of researching tropical plant-insect interactions under climate change.

Detailed record
2024-07-27
00:02
The role of ecological gradients and host-parasitoid interaction in tropical insect communities
FINNIE, Sam Cameron
The thesis explores the various biotic and abiotic factors that drive change in insect communities with particular emphasis on host-parasitoid interactions. These factors range from ecological gradients to defensive traits and host specialisation. The aim of the first chapter was to determine how the assemblage of an ecologically and anthropocentrically significant group of insects changed in response to altitude. This study highlighted the elevational limit of fruit flies and discovered that a new and promising attractant lure used in agriculture was particularly useful at higher altitudes, potentially opening new avenues for pest management in mountainous regions. The aim of the second chapter was to ascertain the physiological and phylogenetic traits of galling insects that alter the diversity and host specificity of their parasitioids. This research not only uncovered a remarkably specialist community of gall parasitoids, and found significant physiological drivers of parasitoid assemblage, it also broached the possibility of a latitudinal gradient in gall parasitoid host specificity, that warrants further exploration due to its potential implications for biodiversity patterns. The final chapter, aimed to uncover patterns in the vertical stratification of a caterpillar-parasitoid community, and whether any potential patterns and interactions are driven by the defensive traits of the caterpillar hosts. This study provided further evidence that the defensive traits of caterpillars influence their vulnerability to parasitism, and discovered distinct patterns in the vertical stratification of caterpillar communities. Overall, this holistic research expands upon the existing literature on tropical insect ecology and advances our understanding on the complex interactions between insects and their environment.

Detailed record
2024-06-29
00:00
Porovnání maturitních testů z matematiky v České republice a ve vybraných německy mluvících zemích
NAVRÁTILOVÁ, Adéla
Tato závěrečná práce se zabývá tématem maturitních zkoušek. Cílem této práce je najít shody a rozdíly v požadavcích na maturující studenty a ve vybraných maturitních testech z let 2015, 2019 a 2023 v České republice, Bavorsku a Rakousku. Práce stručně popisuje vybrané školské systémy a maturitní zkoušky v daných zemích a uvádí požadavky na českou, bavorskou a rakouskou maturitu z matematiky. Práce shrnuje úlohy z vybraných maturitních testů v několika tabulkách. Souhrnné grafy ukazují rozdíly ve vybraných tématech a typech úloh porovnávaných testů.

Detailed record
2024-06-29
00:00
Návrh pracovního sešitu pro výuku algebraických nerovnic na střední škole
KREJČI, Michal
Cílem této práce je vypracování návrhu pracovního sešitu pro výuku algebraických nerovnic na střední škole. V první části se seznámíme s pojmem algebraických nerovnic a specifiky jejich řešení. Poté následuje ukázka daného pracovního sešitu a rozbor jeho aplikace při výuce matematiky u prvního ročníku na střední průmyslové škole

Detailed record
2024-06-29
00:00

Detailed record
2024-06-29
00:00
Dílo Johanna Sebastiana Bacha v sémiotické perspektivě
JAROLÍMOVÁ, Jana
Tato disertační práce se zabývá sémiotickým potenciálem díla J. S. Bacha. Téma navazuje na diplomovou práci Hudba jako znak a autorčinu pedagogickou hudební praxi. První část práce je zaměřena na znakovost hudebního díla a jeho komunikativní funkci s odkazem na sémiotickou uměleckou teorii Josefa Zvěřiny. Pozornost je věnována vlastnostem uměleckého znaku, znakovým funkcím, a především subjektům vystupujícím v sémiotické hudební komunikaci: tvůrci, vnímateli a interpretovi. Cílem první části je charakterizovat stěžejní sémiotické hudební pojmy pro další části práce a také zhodnotit přínos Zvěřinovy koncepce pro hudební sémiotiku. Druhá část práce je zaměřena na nejpoužívanější znakovou triádu ikon - index - symbol v pojetí Ch. S. Peirce. V rámci ikoničnosti hudebního znaku je pozornost věnována hudební notaci a jejímu sémiotickému označení. U hudebního indexu je velký prostor věnován afektové teorii a sémiotickému uchopení hudební emoce. Hudební symbol je objasněn na Bachově teologické promluvě a rozboru symbolicky bohatých míst v jeho dílech. Cílem druhé části je provázání Peircovy znakové triády s konkrétními hudebními příklady a zjištění, jak se tyto typy znaků chovají v hudební oblasti. Třetí část práce je zaměřena na tvrzení, že Bachovu hudební tvorbu lze provázat s Leibnizovou monadologií. Cílem je objasnit, jaké analogie a odlišnosti z této provázanosti vyplývají. Závěrečná část práce obsahuje přesah do aktuální problematiky umělé inteligence, která ovlivňuje hudební sémiotiku, a také shrnutí přínosu této práce.

Detailed record
2024-06-29
00:00

Detailed record
2024-06-29
00:00
Modelovací úlohy - Role strategií při procesu transformace mentální představy do formální reprezentace
GEYER, Jakub
Modelovací úlohy, které spočívají v transformaci mentální představy do formální reprezentace, se velmi často vyskytují při studiu informatiky, matematiky, ale i v dalších technických i netechnicky zaměřených oborech. Z didaktického hlediska je na modelovacích úlohách zajímavé mimo jiné to, jakými způsoby/postupy řešitelé (studenti) zvládají časem náročnější, komplexnější úlohy. Často je možné setkat se s tím, že studenti mají u komplexních úloh s jejich řešením značné obtíže (nebo je uspokojivě nejsou schopni vyřešit vůbec), přestože dříve s typově podobnými jednoduššími úlohami žádné problémy neměli. Možné vysvětlení lze spatřovat ve špatném užití modelovacích strategií (např. rozděl a panu, cyklický přístup, apod.) nebo jejich úplná absence. Tato práce se zaměřuje na analýzu role strategií v modelovacích úlohách, možnosti jejich podpory/rozvoje a způsobu výuky. Je zde provedena studie, jejíž cílem bylo analyzovat možné dopady strategií v postupech studentů vysoké školy při řešení modelovacích úloh v oblastech 3D modelování a databáze. Cílem výzkumu bylo také analyzovat možnost zobecnění modelovacích strategií a jejich přenositelnosti mezi doménami s odlišným typem modelu.

Detailed record
2024-06-29
00:00
3D modelování jako prostředek rozvoje tvořivosti žáků 2. stupně základní školy
SOSNA, Tomáš
Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje tvořivosti pomocí 3D modelování. V úvodní, teoretické části práce je vymezení pojmu tvořivost prvním krokem k pochopení její podstaty a mechanismů. Vymezení pojmu 3D modelování je klíčové pro pochopení jeho role a významu v kontextu práce. Ačkoli propojení tvořivosti s 3D modelováním má velký potenciál v oblasti vzdělávání a rozvoje schopností žáků, je prakticky neprobádané. Přitom výuka 3D modelování pomalu, ale jistě proniká do osnov základních škol a jeví se jako dobrý a moderní prostředek výuky technických předmětů, který může rozvíjet tvořivost žáků. Mimo to byla zkoumána možnost vlivu kurikulárního dokumentu z oblasti techniky na tvořivost. Zmíněn je i přesah do připravovaných velkých revizí RVP ZV, a to zejména v oblasti 3D modelování. Aby byl vyjasněn vztah mezi 3D modelováním a tvořivostí, byl v praktické části práce realizován kvantitativní výzkum mezi žáky 2. stupně základních škol. Výzkum byl rozdělen do dvou oblastí A a B. V části A byl porovnáván rozvoj tvořivosti v kontrolní skupině, v níž probíhala výuka technické výchovy klasickým způsobem, s rozvojem tvořivosti v experimentální skupině, v níž probíhala výuka s podporou nástrojů 3D modelování. V části B byl porovnáván rozvoj tvořivosti v kontrolní skupině s výukou 3D modelování s rozvojem tvořivosti v experimentální skupině, v níž byla výuka 3D modelování doplněna navíc o speciálně navržené tvořivé úlohy. Sběr dat probíhal formou testování žáků pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení. Získané výsledky byly zpracovány pomocí Wilcoxonova párového testu a U-testu Manna a Whitneyho ve statistickém programu R. Hlavní část práce popisuje výsledky výzkumu, které jsou diskutovány z pohledu cíle práce a dílčích kroků. V závěrečném shrnutí jsou navíc probírány možnosti dalšího pokračování ve výzkumu, které vyplynuly z výsledků této práce a zjištěná doporučení k dalšímu zkoumání.

Detailed record
2024-06-29
00:00
The role of electroactive organisms in biomineralization reactions involving transition metals, nitrogen and humic substances under suboxic/anoxic conditions
VALERO, Astolfo
Electroactive microorganisms sustain their respiratory metabolisms by retrieving or transferring electrons to extracellular conductive particles. Electroactive metabolisms based on iron respiration can trigger the precipitation of Fe(III)-oxyhydroxides or changes in their crystallinity. Iron biomineralization has a sound effect on the geochemical cycles of elements because it also influence the solubility of other elements such as phosphorus and arsenic. Thus, siderophile elements are removed from solution within precipitated particles or they are released back after mineral stabilization. However, major insights are often deduced by studying lab isolates of model microorganisms and using simplified substrates. This does not reflect environments where the presence of redox stratification boosts the overlapping of nitrogen- and iron-based metabolisms and interspecies interactions regarding thermodynamics constraints of minimal energetic loss for microbial respiration. For example, reactive nitrogen species (i.e., nitrate and ammonia) serve as alternative electron sources as sinks during iron biomineralization in nature. This can be also furthered by the presence of re-oxidable moieties of humic substances, which are used as electron shuttlers to reach extracellular materials. Therefore, this doctoral research aimed to describe how the availability of redox-reactive humic substances and reactive nitrogen species, as alternative electron donors or acceptors, affect electroactive metabolisms and linked iron biomineralization in the anoxic water column of a redox-stratified lake with high metal load (Lake Medard, NW Czech Republic). This was addressed by assessing the geochemical and hydrobiological features of the uppermost layers of sediment and the redox-stratified ferruginous water column of Lake Medard, and then, (ii) using the resulting dataset as input conditions in bioelectrochemical experiments to model the lake's biomineralization reactions by inducing microbe-mineral interactions under controlled electric potentials.

Detailed record