Název:
Model analysis of fatigue crack growth during EN 13262 wheel standard testing
Překlad názvu:
Výpočtová analýza růstu únavové trhliny v kole testovaném podle normy EN 13262
Autoři:
Hutař, Pavel ; Náhlík, Luboš ; Knésl, Zdeněk ; Kunz, Ludvík ; Matušek, P. Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: International Wheelset Congress /15./, Praha (CZ), 2007-09-23 / 2007-09-27
Rok:
2007
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] In this paper, the experimental set up corresponding to the test unit used for the full-scale fatigue test has been modeled and the numerical method for reliable estimation of residual fatigue lifetime of wheel web tested according to EN 13 262 Standard has been developed. Numerical calculations are based on finite element method utilizing the system ANSYS. The experimentally observed cracks in the wheel web have been taken as the initial crack configuration. Numerical calculations simulating the initial crack growth in the wheel web loaded by experimental set up have been performed. Under assumptions of linear elastic fracture mechanics the residual fatigue life of the cracked wheel has been predicted. The material properties necessary for numerical modeling were determined from the fatigue tests performed on small specimens taken from real wheel webs. The results obtained can be used for more reliable design of railway wheels.Článek je zaměřen na modelování únavového testu kola podle normy to EN 13 262. Numerické simulace byly provedeny v konečnoprvkovém systému ANSYS. Na základě získaných experimentálních dat bylo modelovéno šíření únavové trhliny v desce kola za předpokladů lineárně elastické lomové mechaniky. Výsledky přispívají ke spolehlivějším odhadům životnosti železničních dvoukolí.
Klíčová slova:
crack growth; EN 13262 Standard; fatigue; fatigue lifetime; full-scale testing unit Číslo projektu: CEZ:AV0Z20410507 (CEP), 1QS200410502 (CEP) Poskytovatel projektu: GA AV ČR Zdrojový dokument: International Wheelset
Instituce: Ústav fyziky materiálů AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0158329