Original title:
Rámcování tématu elektronické evidence tržeb vybranými českými denními médii
Translated title:
Framing of electronic evidence of revenues by selected Czech daily issued media
Authors:
Semerádová, Zuzana ; Nečas, Vlastimil (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Rámcování tématu elektronické evidence tržeb českými denními médii" zkoumá pomocí kvantitativní obsahové analýzy mediální způsob pokrytí tématu elektronické evidence tržeb deníky Blesk, Mladá Fronta, Právo, Hospodářské noviny a Lidové noviny. V teoretické části se věnuje samotnému vlivu médií. Na základě teoretických poznatků jsou popsány úrovně nastolování agendy - za prvé se jedná o první stupeň nastolování agendy, ve kterém jsou nastíněny typologie témat, která si média vybírají do svých mediálních agend, a aktérů, jejichž definování pro účely práce se odvíjí o Hartleyho (1982) hlasů s přístupem a Křečkova (2013) dělení na kolektivní a individuální politické aktéry. Další část se věnuje druhému stupni nastolování agendy, který v případě diplomové práce zahrnuje rámcování. V prvních kapitolách je popsána základní typologie dělení na generické a specifické rámce, se zaměřením na tematické a epizodické rámcování, které jsou následně využity v analytické části. Poslední část teorie rámcování se zaměří na pět typů rámců podle Semetko a Valkenburg (2000), které obecné rámce podle specifických obsahových rysů dělí dále na konfliktní, lidského zájmu, odpovědnostní, morální a ekonomických důsledků. Následně je v teorii rozebrán koncept cyklu pozornosti médií k tématu podle Downse (1972)....The diploma thesis "The Framing of the Topic of Electronic Sales Records by the Czech Daily Media" explores the quantitative content of the analysis in the way how media cover the subject of electronic sales records of the daily press Blesk, Mladá fronta, Právo, Hospodářské noviny and Lidové noviny. The theoretical part focuses on the influence of the media itself. On the basis of the theoretical knowledge, the levels of the agenda are described - firstly, the first stage of agenda setting, which defines the typology of the themes chosen by the media in their media agendas and actors whose definition for work is based on Hartley (1982) approach and Křeček (2013) division into collective and individual political actors. Another part deals with the second stage of the agenda setting, which in the case of diploma thesis includes framing. The first chapters describe the basic typology of division into generic and specific frameworks, focusing on thematic and episodic framing, which are subsequently used in the analytical part. The last part of the framing theory focuses on five types of frames according to Semetko and Valkenburg (2000), who divide the general framing according to specific content features into conflicting, human interests, responsibility, moral and economic consequences. Consequently,...
Keywords:
agenda setting; attention cycle; daily press; Electronic sales records; framing; cyklus pozornosti; denní tisk; Elektronická evidence tržeb; nastolování agendy; rámcování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99987