Original title:
Obraz města v rané tvorbě Jiřího Koláře
Translated title:
The Image of the City in the Early Formation of Jiří Kolář
Authors:
Knappová, Alžběta ; Wiendl, Jan (advisor) ; Heczková, Libuše (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se věnuje obrazu města v tvorbě Jiřího Koláře z první poloviny čtyřicátých let. Kolářovo dílo té doby bylo silně ovlivněno poetikou Skupiny 42 (jejímž byl členem). Ta si kladla za cíl, vymezujíc se vůči tendenci k lartpourlartismu a netematičnosti v moderním umění, zobrazovat co nejpravdivěji skutečnost a vytvářet umění, které by sloužilo člověku a společnosti. Nástrojem k tomu mělo být vyobrazení neestetizované reality a člověka v ní, a to především reality velkoměsta, které se podle umělců ze Skupiny 42 stalo přirozeným prostředím moderního člověka. Cílem této práce je analyzovat básnické prostředky, jež se podílejí na zobrazování městské skutečnosti v Kolářově díle, a jejich proměnu v průběhu času. Analýza se opírá o širší teoretický rámec poetiky města v literatuře. Jak se ukazuje, k vyjádření vlastní zkušenosti s městem užívá Kolář především výrazových prostředků prozaizované, mluvené řeči a jazykových kontrastů, strukturovaných do složitých celků odrážejících v sobě komplexní a nelineární strukturu skutečnosti. Kolářovo město nefunguje jako pozadí popisovaných událostí, ale vystupuje před čtenáře v podobě živého organismu identického s životem člověka.This bachelor's thesis focuses on how Jiří Kolář depicts the city in his poems in the first half of the 1940s. As a member of Group 42 (known as Skupina 42 in Czech), Kolář was strongly influenced by its poetics. Disagreeing with the tendencies of art for art's sake in modern art, the group aimed to depict reality as truthfully as possible and to create art that would be of use to people and the society. The reality and the people were supposed to be shown without stylization. In particular, the artists' main focus was to portray the reality of the metropolis, because, according to Group 42, it was the natural environment for modern people. This thesis analyses the literary devices used by Kolář to depict the reality of the city and their development in time. The analysis relies on a broader theoretical framework of the poetics of the city in literature. It is shown that, when depicting his own experience with the city, Kolář uses features of the spoken mode and contrast. He connects those into elaborate structures as a reflection of the non-linear nature and complexity of reality. Kolář's city is not a background for action - it presents itself as a living organism, just like human life.
Keywords:
Jiří Kolář|Group 42|the image of the city; Jiří Kolář|Skupina 42|obraz města
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100499