Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu
Original title:
Václav Příhoda a Anton Semjonovič Makarenko-pedagogické myšlenky a jejich možný vliv na koncepci výchovy židovských dětí v terezínském ghettu
Translated title:
Václav Příhoda and Anton Semjonovič Makarenko-pedagogical thoughts and their possible influence on the conception of jewish children education in ghetto Terezín
Authors:
Vavrová, Věra ; Strouhal, Martin (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ústředním tématem této diplomové práce je kolektivní výchova dětí a mládeže. V tomto případě je zasazena do historického kontextu, konkrétné do terezínského židovského ghetta v letech 1942 - 1944. Tamní vychovatelé zde při práci s dětskými kolektivy využívali prostředky a principy kolektivní výchovy shodné s těmi, které známe z díla Antona Semjonoviče Makarenka a Václava Příhody. Výchovné koncepce obou významných pedagogů jsou v diplomové práci představeny jako případná teoretická východiska pro práci v terezínských dětských domovech. Porovnání všech tří koncepcí, tedy příhodovské, makarenkovské a terezínské na tuto možnost poukazuje a v mnohém ji podporuje.The central theme of this thesis is collective education of children and young people. In this case it is set in a historical context. Specifically it is in the jewish ghetto in Terezín in the years 1942 - 1944. The tutors who worked there with the children's collectives used the means and principles identical to those we know from the work of Anton Semjonovič Makarenko and Václav Příhoda. The educational conceptions of both important pedagogues are introduced in this thesis as possible theoretical resources of the work in Terezín children's homes. Comparison of all three conceptions - the Příhoda's, the Makarenko's and the Terezín ones - refers to this possibility and supports it in many aspects.
Keywords:
Collective education|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|jewish children education|education in and for a community|children's homes|the tutors of Terezín|the elements of a collective education|children self-government|the symbols of social unity|common goals; Kolektivní výchova|V. Příhoda|A.S. Makarenko|ghetto Terezín|výchova židovských dětí|výchova v a pro společenství|dětské domovy|terezínští vychovatelé|prvky kolektivní výchovy|dětská samospráva|symboly společenské jednoty|společné cíle
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100232