Název:
Jak uchazeči volí vysokou školu? Aplikace Conjoint analýzy
Překlad názvu:
How candidates choose their college? Application of Conjoint analysis
Autoři:
Ehrlichová, Zuzana ; Vinopal, Jiří (vedoucí práce) ; Sieber, Martina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) V této práci zkoumám preference humanitně orientovaných žáků 3. ročníků gymnázií při jejich volbě vysoké školy, na kterou si podají přihlášku. Teoretická část slouží jako shrnutí podkladů pro obsahovou analýzu odborných textů, která identifikuje klíčové charakteristiky, které tuto volbu ovlivňují. V metodologické části představuji Conjoint analýzu, což je nástroj, který nejlépe dokáže zachytit tento rozhodovací proces. Z analýzy vyplývá, že nejdůležitějšími faktory jsou reputace a atmosféra. Dále se jako vlivné projevily i atributy, které nejčastěji navrhují práce ostatních autorů a kterými jsou vzdálenost od místa bydliště, lokace, vliv okolí a komunikace instituce směrem k uchazeči. Na rozdíl od zahraničních prací se vliv přijímacích zkoušek prokázal pouze pro respondenty, kteří dosahují vynikajících studijních výsledků na svých středních školách. Tento vliv nabývá zcela opačného směru než vliv přijímacích zkoušek v předchozích zahraničních studiích. Dalším odlišením od výsledků zahraničních studií bylo zahrnutí atributu možnosti výjezdu do zahraničí, který je v dosud provedených studiích tohoto typu zcela opomíjen. Tento vliv se prokázal jako čtvrtý nejdůležitější. Tendence ukazují, že v navazujícím výzkumu je třeba věnovat se především socioekonomickému statusu, a že můžeme očekávat, že...(in English): In this thesis, I investigate preferences of humanities-oriented 3rd year students of grammar schools in their choice of university they would apply for. The theoretical part provides a summary and data for a content analysis of previous research, which I use to identify key features of universities, which may affect the choices made by students. In the methodological part, I introduce and define the conjoint analysis, which is a tool best suited for capturing the decision making process. The analysis shows that the most important factors are reputation and atmosphere. Other rather influential attributes include those proposed by other authors such as distance from home, location, peer influence and communication of the university with the prospective students. In contrast to findings from other countries though, the influence of the entry exams has been found only for students with excellent grammar school study results. This is directly contrary to the effect of this attribute in previous research. Another distinct feature of my research is the inclusion of the possibility to study abroad as an attribute, which has been completely ignored in previous studies of this type. In this case, it is the fourth most important attribute. There are tendencies which suggest that future research...
Klíčová slova:
výběr vysoké školy|rozhodovací proces|marketizace vysokoškolského vzdělávání|conjoint analýza|logit|rozhodovací experiment; college choice|decision making proces|conjoint analysis|marketisation of colleges|logit|choice experiment