Název:
Komunikace ve škole a její specifika. (Učební styl - samostatný styl funkční?)
Překlad názvu:
Communication in School and its Specifics (Style of School Communication - An Independent Style in the System of Functional Styles?)
Autoři:
Chvalovská, Eliška ; Hoffmannová, Jana (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) ; Zeman, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce shrnuje dosavadní poznatky o učebním stylu a na základě zkoumání konkrétních mluvených a psaných projevů učitelů i žáků formuluje další charakteristické rysy tohoto stylu na obecné úrovni i na úrovni jednotlivých žánrů. Pozornost je zde věnována i méně zpracovaným žánrům školní komunikace (mluvený monolog žáků, dialog mezi žáky; učitelské přípravy, didaktické testy, čtenářské deníky, žákovské referáty). Specifičnost komunikačních cílů a funkcí spojených se sférou školní komunikace, charakteristické rysy komunikátů učebního stylu (úzký vztah mezi komunikáty mluvenými a psanými, komplexnost, dialogičnost) i užívané prostředky vedou autorku k doporučení, aby byl učební styl vydělen jako samostatný styl funkční.The thesis summarizes the current state of knowledge in the style of school communication and formulates further characteristics of this style based on an analysis of real speeches and texts given by teachers and pupils. The use of specific means of verbal and non-verbal communication is tied both to the entire school discourse and also to its particular genres. An attention is also paid to some genres which are rarely discussed in linguistic literature (monologue speeches of pupils, dialogue among and between pupils, teachers' written preparations, didactic tests, etc.). Given the characteristic purposes and functions of communication in school, its specific features and means, the author recommends to define this style as an independent style in the system of functional styles.
Klíčová slova:
funkční styl|učební styl|školní komunikace|adresát|učitel|žák|komplexnost|monologičnost|dialogičnost|mluvenost|psanost; functional style|style of school communication|addressee|teacher|pupils|complexity|monologue|dialogue|spoken language|written language