Original title:
Role a učení se žen v práci - kritický pohled
Translated title:
The Role and Learning of Women at Work: a Critical view
Authors:
Švarcová, Michaela ; Kopecký, Martin (advisor) ; Šerák, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je analýza kritických teoretických přístupů k tématu rolí a učení se žen v práci. Zaměřím se na problematiku genderových nerovností v rámci práce a pracovních podmínek, a to ve spojitosti s učením. Tento tematický okruh zasadím do kontextu kritických přístupů a teorií. V práci se budu soustředit na feministické pohledy na danou problematiku v rámci jednotlivých směrů, dále pak na samotné soudobé proměny práce, tedy konkrétní jevy, jako je individualizace a nerovná distribuce sociálních rizik, a to, jak je na ně v rámci kritických přístupů nahlíženo. Součástí práce bude též popis a analýza děl americké teoretičky Iris Marion Young jakožto představitelky socialistického feminismu a autorky teorie spravedlnosti. Zaměřím se také na konceptualizaci práce, zkušeností a učení v soudobém kriticky orientovaném andragogickém výzkumu z oblasti genderové problematiky v pracovním prostředí.The purpose of this thesis is to analyse various critical theoretical approaches towards women's role and learning at work. My research focuses on education-related gender inequalities at work and in relation to working conditions. This topic is then put into the context of critical approaches and theories. The aspects explored are the feminist views on the subject which differ according to individual movements, as well as the ongoing transformation of work; in this regard, the research deals with concrete phenomena, such as individualization and unequal distribution of social risks, and explores the way they are seen in terms of individual critical approaches. The thesis also describes and analyses the work of Iris Marion Young. An American socialist feminist, Young is the author of the theory of justice. Last but not least, the thesis examines how work, experience and learning are conceptualised in contemporary critical-oriented andragogical research in the area of gender-related issues at work.
Keywords:
critical theory; gender; gender inequality; learning at work; women at work; work; gender; genderová nerovnost; kritická teorie; práce; učení se v práci; ženy v práci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99500