Original title:
Divadelní instituce jako značky a jejich ekvita
Translated title:
Theatre institutions as brands and their equity
Authors:
Tulka, Martin ; Klabíková Rábová, Tereza (advisor) ; Schneiderová, Soňa (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je přispět k hledání způsobu budování a měření ekvity značky ve specifickém prostředí divadelních institucí. Zvolených cílů je dosaženo konfrontací teoretických východisek budování ekvity značky a praxí vykonávanou divadelními institucemi, která byla zjištěna pomocí polostrukturovaných rozhovorů s marketingovými pracovníky 5 vybraných institucí. Výsledkem je série obecných doporučení k jednotlivým subkategoriím hodnoty značky: loajalitě, povědomí, vnímané kvalitě a asociacím spojených se značkou. Divadelní instituce by měly nad svými značkami přemýšlet strategicky, využívat vhodné nástroje k budování hodnoty značky s ohledem na jejich finanční a časové možnosti, cílové publikum a umělecký záměr stanovený uměleckým vedením. Měly by se zaměřit na identifikaci divácké základny, rozvíjet a podporovat loajalitu diváků, řídit interakci diváků a zaměstnanců, jakožto reprezentantů značky, stanovit jasný positioning a využívat jej v komunikaci, rozvíjet značku i v dalších kanálech komunikace, soustředit se na kvalitu poskytovaného servisu, zajistit soulad asociací zákazníků s koncepcí značky a odlišit se od konkurence. Tato doporučení být adaptována divadelními institucemi a využita pro efektivnější budování hodnoty značky.The objective of this theses is to help find a way of building and measuring brand equity in a specific environment of theatre institutions. Chosen objectives are achieved by confronting the theoretical bases of building brand equity and the practice performed by theatre institutions, which was identified through semi-structured interviews with the marketing managers of 5 selected institutions. The result is a series of general recommendations for individual brand equity subcategories: loyalty, awareness, perceived quality and brand associations. Theatre institutions should apply strategic brand thinking, use appropriate branding tools regarding their financial and time possibilities, target audiences, and artistic leadership. They should focus on identifying the core audience, developing and promoting audience loyalty, managing the interaction of audience and employees as brand representatives, establishing a positioning and use it in communication, extending a brand to other communication channels, on the quality of the services, achieve harmony between audience associations and the brand concept. These recommendations may be adapted by theatre institutions and used to build brand values more effectively.
Keywords:
brand; brand building; brand equity; brand value; branding in culture; theatre; branding v kultuře; budování značky; divadlo; ekvita značky; hodnota značky; značka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99266