Original title:
Sémiotická analýza televizní komunikace značky Air Bank v roce 2017
Translated title:
Semiotic analysis of TV communication of Air Bank brand in 2017
Authors:
Janouch, Filip ; Schneiderová, Soňa (advisor) ; Klabíková Rábová, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce zkoumá na základě sémiotické analýzy audiovizuální reklamu. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části se zaměřuje na sémiotiku jako vědní obor, popisuje její vývoj, historii a moderní podobu. Je zde nahlíženo na znak jako základní stavební prvek celého vědního oboru. Dále popisuje na reklamu jako samostatný komunikační proces, definuje jej a analyzuje vybrané audiovizuální prvky. Současně aplikuje poznatky získané při studiu vývoje sémiotiky, mezi které patří konotace, denotace a mýtus. Zde je využito dílo Rolanda Barthesa Mytologie. Praktická část sestává ze dvou celků. Prvním je samotná sémiotické analýza na vybraných televizních spotech značky Air Bank. Sémiotická analýza je provedena na základě Barthesových Mytologií. Jeho přístup byl zvolen hlavně proto, že se neomezuje na jednu určitou metodu, a dovolí tak zkoumat veškeré roviny reklamy, mezi které autor řadí příběh, dějiště, dialog a audiovizuální prvky reklamy, tedy zvuk a obraz. Druhým celkem je potom rozhovor s tvůrcem reklamního sdělení, panem Tomášem Belkem, kreativním ředitelem agentury Ogilvy & Mather, s.r.o. Zde je patrná snaha zjistit vývoj celého konceptu, který je v komunikaci značky Air Bank použit, a konfrontovat tvůrce s poznatky nabytými na základě provedené analýzy.This bachelor thesis, based on semiotic analysis, analyses audivisual commercials. It consists of two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part desribes semiotics as science, examines its history, development and modern phase. In this part, the sign is determined as the original element of the whole semiotics as a science. Further, advertising is described as a communication act and audiovisuals elements of advertising are also described. Concurrently, the knowledge obtained while studying semiotics is extended. This extension means that there is room for description for several other related phenomena, such as denotation, connotation and myth. Roland Barthes Mythologies is being used in this part, too. The practical part contains two following sections. The first one deals with semiotics analysis itself. The analysis was made on selected TV commercials ads of the Air Bank brand and was based on Roland Barthes Mythologies. Barthes approach was chosen because it does not limit us only to only one method and lets us research all elements of advertising, for example story, scene, image and sound. The second part is a personal inteview with the author of these commercials, Mr. Tomáš Belko, creative director of Ogilvy & Mather, s.r.o advertising agency. The aim of this section is to...
Keywords:
Semiotics - semiotics analysis - sign - advertising - Air Bank - marketing communication - Roland Barthes - myth; Sémiotika - sémiotická analýza - znak - reklama - Air Bank - marketingová komunikaxe - Roland Barthes - mýtus
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99137