Název:
Vliv výuky v prostředí školní zahrady na pěstitelskou vzdělanost
Překlad názvu:
The influence of teaching in the school garden to the agricultural literacy
Autoři:
KLIMEŠOVÁ, Eva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma bakalářské práce bylo zvoleno v závislosti na trendu, který poukazuje na fakt, že se mládež neustále odcizuje přírodě. S tím také souvisí stagnace zájmu o přírodní vědy a klesající výkonnost žáků. Cílem práce bylo ověřit vliv výuky v prostřední školní zahrady na pěstitelskou vzdělanost žáků. Literární přehled je zaměřen na historii školních zahrad a jejich aktuální stav využívání, ale také na problematiku zbudování nové školní zahrady a na problémy, které s sebou existence školní zahrady může školám přinášet. Dále se věnuje zakotvení využívání školních zahrad ve výuce v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). V rámci teoretické části práce jsou řešena také témata odcizení dětí přírodě, jeho důsledky, a pěstitelská gramotnost (agriculture literacy). Druhá kapitola, metodika a primární informace o respondentech, popisuje způsob získávání respondentů pro výzkumné šetření a jeho realizaci, počet respondentů, ale také způsob vyhodnocování dotazníků. Třetí kapitola je věnována prezentaci výsledků výzkumného šetření. Ty ukázaly, že na úroveň pěstitelské gramotnosti žáků jednotlivých škol přítomnost školní zahrady vliv nemá. Znalosti se signifikantně lišily mezi jednotlivými školami. The topic of this bachelor thesis was chosen depending on the trend, which points out the fact, that the youth constantly keep alienating themselves from nature. This trend also coheres with the stagnation of their interest for science and the decline in pupils' performance. The goal of this thesis was to test the influence of teaching in the environment of the school garden on the cultivation knowledge of pupils. The literary research focuses on the history of school gardens and the current state of their utilization, as well as on the issues concerning the building of a new school garden and the problems, which can be brought upon schools by it. Furthermore, the research deals with the place school gardens hold in education according to the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV). The topics of children alienation from nature, its consequences and of agriculture literacy are dealt with within the theoretical section. The second chapter, named Methodology and Primary Information about Respondents, describes the way of gathering respondents for the research and its realisation, the number of the respondents, but also the manner of evaluating the used questionnaires. The third chapter is dedicated to the presentation of the research's results. These results showed that the presence of a school garden has no influence on the level of the agriculture literacy of pupils. The knowledge differed significantly between individual schools.
Klíčová slova:
odcizení přírodě; primární vzdělávání; pěstitelská gramotnost; přírodní vědy; školní zahrady; agricultural literacy; alienation of nature; primary education; school garden; science Citace: KLIMEŠOVÁ, Eva. Vliv výuky v prostředí školní zahrady na pěstitelskou vzdělanost. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51204