Název:
Badatelsky orientované vyučování v matematice (desítková soustava a velká čísla)
Překlad názvu:
Inquiry based mathematics education (decimal system and large numbers)
Autoři:
RONČÁKOVÁ, Soňa Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou matematiky, se zaměřením na desítkovou soustavu a velká čísla na prvním stupni základní školy. Badatelsky orientovaná výuka je výuka, která je zaměřená na objevování nebo ověřování poznatků samotným žákem. Teoretická část práce se věnuje základní charakteristice badatelského vyučování a jeho principům. Praktická část se opírá o kvalitativní výzkum. Cílem této části je určit na základě sběru dat a analýzy pěti výzkumných experimentů, které proběhnou ve dvou paralelních pátých třídách, charakteristické znaky badatelského vyučování, a odhalit problematické jevy, které se při této výuce mohou objevit. Na základě zjištěných informací poté dojde k formulaci doporučení pro praxi. Výsledky projektu ukázaly, že badatelsky orientované vyučování v hodinách matematiky je pro žáky přínosem. I přes počáteční větší péči, kterou je zapotřebí věnovat výběru vhodné úlohy, přípravě pomůcek, ale i zevrubnější přípravě učitele, se její zařazování do hodin matematiky vyplatí. Pro žáky je netradičním zpestřením, během kterého se nenásilnou formou vzdělávají a své vědomosti si upevňují. This thesis discusses inquiry-based education in mathematics aimed at the decimal system and large numbers in elementary school environment. Inquiry-based education is a form of education that uses exploration or verification of new findings by the students themselves. The principles and basic characteristics of inquiry-based education are discussed in the theoretical part. The practical section is based on qualitative research. Data collection and analysis of results in 5 experiments in two parallel 5th grade classes are used to determine the characteristics of inquiry-based education and to discover the possible problematic occurrences, which could be encountered with this kind of education. Based on this information, recommendations for practical use are formulated. Results have shown that inquiry-based education in mathematics classes is beneficial to the students. Although greater care in selecting the right exercise and rigorous preparation of the teachers and teaching aids is required, implementation of this education is worth the effort. It represents an untraditional variegation for the students, by which they can calmly educate themselves and consolidate their knowledge.
Klíčová slova:
1. stupeň základního vzdělávání; badatelsky orientovaná výuka matematiky; desítková soustava; velká čísla; decimal system; inquiry-based education in mathematics; large numbers; primary school level Citace: RONČÁKOVÁ, Soňa. Badatelsky orientované vyučování v matematice (desítková soustava a velká čísla). České Budějovice, 2016. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/41097