Název:
Dýchání jako mezioborové téma ve výuce přírodovědných předmětů
Překlad názvu:
Respiration as an interdisciplinary topic in science education
Autoři:
Čermáková, Vendula ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Distler, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na témata dýchání a dýchací řetězec a jejich zpracování ve formě výukových animací pro střední školy gymnaziálního typu. V teoretické části diplomové práce jsou definovány opěrné pojmy (vizualizace, mezipředmětové vztahy, animace). Dále jsou témata zařazena do vzdělávací oblasti, oboru i tematického celku v RVP G. V rámci teoretické části jsou zaznamenány a vyhodnoceny dvě analýzy tématu dýchacího řetězce. Nejprve je uvedena analýza zabývající se nejvíce využívanými učebnicemi chemie a biologie. Druhá analýza se zabývá dostupnými internetovými animacemi. Pro výzkumné účely diplomové práce byla použita kvantitativní metoda - dotazníkové šetření. V praktické části jsou uvedeny výsledky tohoto šetření. Praktická část dále představuje vzdělávací materiály určené pro podporu výuky tématu dýchání a dýchacího řetězce s důrazem na názornost a především na mezioborovost. Stěžejními materiály jsou výukové animace vytvořené v programu Adobe Flash Professional CS6, ke kterým je sepsán doprovodný studijní text. Vytvořené výukové animace nabízí komplexní pohled na proces dýchání, lze je využít na gymnáziích v předmětech biologie i chemie nebo v přírodovědných seminářích. Animace obsahují dva testy, které poskytují zpětnou vazbu uživateli. Praktická část dále zahrnuje metodickou...This diploma thesis is focused on topics of and respiratory chain and their processing as educational animations for secondary schools. In the theoretical part of the diploma thesis, supporting terms are defined (visualisations, interdisciplinary relations, animations). Next, themes are included in educational field and thematic unit in RVP G. Two analyses of the topic of respiratory chain are mentioned and evaluated in this part. Firstly, there is an analysis focused on the most used chemical and biological textbooks. The second one is focused on available online animations. For research purpose of the diploma thesis quantitative method was used - a questionnaire survey. Results of this survey are listed in the practical part. Practical part presents educational materials specified for support of education topics of respiration and respiratory chain. Stress on illustrative nature and interdisciplinarity is laid in these materials. The principal materials are educational animations which were made in program Adobe Flash Professional CS6. Study text was also written to these animations. Created educational animations give a complex view on respiratory process. These materials can be used in biology and chemistry subjects or in scientific courses. Animations include two tests giving feedback to...
Klíčová slova:
Adobe Flash Professional CS6; Animace; Didaktické materiály; Dýchací řetězec; Dýchání; Mezipředmětové vztahy; Přírodovědné vzdělávání; Adobe Flash Professional CS6; Animations; Didactic materials; Electron transport chain; Interdisciplinary relations; Respiration; Science education