Název:
Reflexe změn v prožívání u adolescentních chlapců
Překlad názvu:
Reflection of changes in experiencing by adolescent boys
Autoři:
Rejsková, Kateřina ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Voldřich, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá obdobím dospívání u chlapců. Hlavním cílem práce je rozšíření poznatků o chlapcích v kontextu naší společnosti a doby. Konkrétně pak zjistit, jak chlapci prožívají své dospívání a změny s ním související. Akcent je kladen na psychosociální změny a identitní otázky v dospívání. Práce se také zaměřuje na to, jakým způsobem a s kým chlapci o těchto změnách komunikují. V teoretické části práce jsou shrnuty základní poznatky týkající se adolescence, které respektují bio-psycho-sociální model osobnosti. Další kapitola je věnovaná identitě a vlivným teoriím. Poslední kapitola diskutuje aktuální témata související s dospíváním u chlapců, a to rizikové chování spojené s užíváním návykových látek a dále pak téma nových technologií a jejich vliv na život adolescentů. V empirické části je představen hlavní metodologický rámec práce, který je založen na kvalitativní analýze semistrukturovaných rozhovorů a doplňkové metodě Nedokončených vět, které byly realizovány se sedmi chlapci ve věku 14-16 let. Pro zpracování byla použita metoda zakotvené teorie. Následně jsou pak data vzešlá z výzkumu analyzována a interpretována. Chlapci své dospívání chápou jako plynutí, na první pohled si změny s ním spojené moc nepřipouštějí, nicméně vnitřně se jimi poměrně intenzivně zabývají. Změny se u nich...The diploma thesis deals with adolescent boys. The aim is to extend knowledge about boys in the context of our society and time. Specifically to find out how boys experience their adolescence and changes relating to it. The emphasis is on psychosocial changes and identity issues in adolescence. The thesis also focuses on how and with whom they talk about these changes. The theoretical part of the thesis summarizes the basic knowledge about adolescence that respects the bio-psycho-social model of personality. The next chapter is devoted to identity and influential theories related to it. The last chapter discusses current issues related to boy's adolescence, the risk behavior associated with substance use, and new technologies and their impact on the life of adolescents. Empirical part introduces methodology of research, which is based on a qualitative analysis of semi-structured interview and Unfinished sentences with boys aged of 14-16. Processing the interviews and sentences was done using the grounded theory method. Research data is then analyzed and interpreted. Boys understand their adolescence as a flow. At first glance they do not accept the changes, but internally they deal with them intensivelly. Changes are reflected in six core fields - personal identity, peer group, relationship to...
Klíčová slova:
adolescence; gender; identita; prožívání; psychosociální změny; vývoj; adolescence; development; experience; gender; identity; psychosocial changes