Název:
Copingové strategie u nudy
Překlad názvu:
Boredom Coping strategies
Autoři:
Urbanová, Denisa ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Škaloudová, Alena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá efektivitou různých typů copingových strategií u nudy a prověřuje jejich souvislost s některými motivačními, postojovými a volními charakteristikami u žáků střední školy. V teoretické části je nastíněn obraz současného stavu poznání v oblasti nudy a jejího zvládání včetně pojednání možností diagnostiky v této oblasti s využitím dotazníkových metod ve školním prostředí. Podrobněji jsou diskutovány dosavadní teoretické, ale i empirické způsoby uchopení copingu u nudy relevantní pro edukační kontext, zejména pojetí Nettové, Goetze a Danielsové. Představen je též koncept motivační struktury ve škole, implicitní teorie dobré výuky předmětu Hrabala a Pavelkové a teorie vůle Kuhla a Fuhrmanna. V empirické části jsou s využitím kvantitativní metodologie na různých úrovních analýzy prověřovány vztahy mezi jednotlivými typy copingových strategií a různými aspekty nudy na straně jedné a vybranými motivačními, postojovými a volními charakteristikami na straně druhé. V práci jsou zachyceny specifické osobnostní konstelace u zvládání nudy, které jsou ilustrovány kazuistickými ukázkami, a nastíněny směry dalšího zkoumání v této oblasti.The thesis concerns the effectiveness of different types of boredom coping strategies and examines the relationship between them and some of the motivational, attitudinal and volitional characteristics in high school students. In the theoretical part current state of knowledge in the field of boredom and boredom coping including diagnostic possibilites in educational context are discussed. The major part is dedicated to the presentation of current theoretical and empirical conceptions of boredom coping that are relevant to the school context, especially the assuumptions of Nett, Goetz and Daniels. Next, the concept of motivational structure at school and implicit theory of good subject instruction (Hrabal, Pavelkova) and the theory of volition (Kuhl, Fuhrmann) are presented. In empirical part, quantitative methodology is used at various levels of analysis to examine the relationships between different boredom coping strategies and various boredom aspects on one hand and some of the motivational, attitudinal and volitional characterstics on the other hand. The study captures specific individual constellations of boredom coping that are illustrated by casuistic examples and directions for future research are outlined.
Klíčová slova:
coping; copingové strategie; diagnostika nudy; nuda; zvládání nudy; školní nuda; boredom; boredom coping; boredom diagnostics; coping; coping strategies; school boredom