Original title:
Self-Management of Teachers
Translated title:
Selfmanagement učitele
Authors:
Řehulka, Evžen Document type: Papers Conference/Event: Škola a zdraví pro 21. století, Brno (CZ), 2006-08-28 / 2006-08-30
Year:
2007
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This paper with application of self-management issues to teaching, though its being developed mainly for economic environment. Self-management, taken as self-control or self-education, can become interesting and original source for studies of teaching. Within this frame an orientation research of basic school female teachers was performed; the research has shown that these teachers are able to use main ideas of self-management and they understand well goals of self-education and self-upbringing and also differences defined goals and real abilities in this area and they see the mail tasks of self-management in the field of personality development.Studie se zabývá aplikací problematiky selfmanagementu, který je rozvíjen především v ekonimickém prostředí, na učitelskou profesi. Selfmanagement chápaný jako sebeřízení, event. sebevýchova, může být zajímavým a originálním východiskem pro studium učitelství. V rámci těchto myšlenek je proveden orientační výzkum učitelek základních škol, kde se ukázalo, že učitelky jsou schopny užitečně využívat hlavních idejí selfmanagementu a uvědomují si cíle v sebevzdělávání i v sebevýchově, a rovněž diference mezi stanovenými cíly a reálnými dovednostmi v této oblasti, přičemž největší úkoly v selfmanagementu nacházejí v oblasti rozvoje osobnosti.
Keywords:
female teachers; self-education; self-management Project no.: CEZ:AV0Z70250504 (CEP), IAA7025403 (CEP) Funding provider: GA AV ČR Host item entry: School and Health 21, ISBN 978-80-210-4374-9
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0151143