Original title:
15 year old pupils and their computer literacy – a particular issue in the field of educational inequalities
Translated title:
Počítačová gramotnost patnáctiletých žáků – dílčí téma vzdělanostních nerovností
Authors:
Basl, Josef Document type: Papers Conference/Event: EUSOC Ph.D. seminar /4./, Telč (CZ), 2007-05-17 / 2007-05-20
Year:
2007
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Computer literacy of 15-year-old pupils is analyzed within this paper and situation in the Czech Republic, Germany and Hungary is discussed using the OECD PISA (Programme for International Student Assessment) 2003 dataset. The research question of what socio-economic factors affect computer literacy is elaborated. Besides significant differences between boys and girls, possession of a computer and an internet access was found to be most appropriate factor to explain distinctions in computer literacy. V tomto příspěvku je analyzována počítačová gramotnost patnáctiletých žáků v České republice, Německu a Polsku s využitím datového souboru PISA 2003. Řešena byla otázka, jaké socioekonomické faktory ovlivňují počítačovou gramotnost. Vedle významných rozdílů mezi dívkami a chlapci, vlastnictví počítače a přístupu k internetu byly identifikovány jako faktory s největším podílem vysvětlujícím rozdíly v dosažené úrovni počítačové gramotnosti.
Keywords:
computer literacy; educational inequalities; PISA Project no.: CEZ:AV0Z70280505 (CEP), GA403/06/1241 (CEP), 1J/005/04-DP2 (CEP) Funding provider: GA ČR, GA MPS Host item entry: 4th EUSOC Seminar Note: Související webová stránka: http://www.eusoc.eu/page/last-eusoc-seminars (user name and
Institution: Institute of Sociology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0150254