Original title:
Žák s ADHD s problematickým chováním z pohledu učitele
Translated title:
The schoolchild with ADHD and problematic behavior from a teacher's perspective
Authors:
Pohlová, Aneta ; Pavlas Martanová, Veronika (advisor) ; Mašková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o zkušenostech učitelů k žákům, kteří mají diagnostikován syndrom ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Cílem práce bylo prozkoumat, co učitelé považují za důležité při práci s dětmi a jaké faktory ovlivňují vztah mezi učitelem a žákem. V první části jsou popsány projevy dítěte s ADHD ve školním prostředí, vztahy učitel - žák, škola - rodina a emoční prožívání pedagogů. Teoretická část vychází z již realizovaných výzkumů. Empirická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který hledá odpovědi na otázky, jaký je pohled učitelů na problematiku ADHD a problematické chování u dítěte. Výsledky ukazují, že učitelé se zaměřují při práci se žáky s ADHD na získávání informací z rodinného prostředí, aby lépe porozuměli žákovi. K nejčastějším problémům, se kterými se učitelé setkávají, patří nefungující komunikace, malá spolupráce rodičů, převaha negativních emocí u učitelů a nepřetržitá nutnost nacházení speciálních metod, které pomohou žákovi s ADHD ve výchovně-vzdělávacím procesu. Klíčová slova Žák školního věku, problematické chování, škola, vzdělání, výuka, učitelský pohled, ADHDThe diploma thesis deals with experiences of the teacher to pupils who were diagnosed with ADHD syndrome (attention deficit hyperactivity disorder). The aim of this thesis was to find out what teachers see as the main issue while they work with children and what factors influence the relationshiop between teacher and pupil. The first part of the thesis describes the behaviour of child with ADHD in the school enviroment, relationships between teacher and pupil, school and family, and emotional experiences of pedagogues. Theoretical part is based on previous researches. The empirical part deals with qualitative research which is trying to find out what perspective educators have on ADHD issue and on problematic behaviour of children. The outcomes show, that teachers are focused on getting information from family enviroment. These information help them to better understand the pupil with ADHD. The most common problem faced by teachers is non- functional communication, parent's lack of cooperation, the predominance of negative emotions experienced by teachers and constant necessity to find new methods which could help the pupil with ADHD in educational proces. Keywords The pupil, problematic behavior, school, education, teacher's perspective, Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Keywords:
Attention Deficit Hyperactivity Disorder; education; problematic behavior; school; teacher's perspective; The pupil; ADHD; problematické chování; učitelský pohled; vzdělání; výuka; škola; žák školního věku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/96341