Original title:
Prověření vybraných subtestů diagnostické baterie Woodcock - Johnson v českém prostředí
Translated title:
Verification of selected subtests of Woodcock - Johnson assessment battery in the Czech conditions
Authors:
Micková, Hana ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Niederlová, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Testová baterie Woodcock-Johnson, 4. vydání, je nejaktuálnější verze této diagnostické baterie mapující kognitivní funkce u dětí a dospělých. Jedná se o velmi obsáhlou testovou baterii a adaptace české verze této metody právě probíhá. Některé subtesty jsou úzce vázané na jazykové a kulturní zvyklosti dané země. Cílem diplomové práce je prověření vybraných verbálních subtestů diagnostické baterie Woodcock-Johnson v českém prostředí. Konkrétně zda tyto subtesty neznevýhodňují děti pocházející z jiného jazykového prostředí než českého. Teoretická část práce mapuje pojem bilingvismus (definice, dělení) a jakým způsobem se dvojjazyčnost odráží ve výsledcích kognitivních testů. Dále představuje teorii CHC, která byla východiskem pro tvorbu diagnostické baterie Woodcock-Johnson. Podrobněji taktéž rozebírá Woodcock-Johnson testovou baterii, 4. edici, se zaměřením na verbální subtesty. Výzkumná studie se zaměřuje na porovnání výsledku dvou skupin dětí (1. stupeň základní školy). Skupiny jsou rozděleny dle jazykového prostředí, ze kterého probandi pocházejí, tj. českého a rusko-českého. Pozornost bude věnována tomu, do jaké míry rozdíly v porovnávaných skupinách vyjadřují kulturní odlišnosti, a do jaké míry jsou proto nutné adaptace subtestů v české verzi.The Woodcock-Johnson 4th Edition Test Battery is the latest version of assessment battery which measures cognitive function in childhood and adulthood. This is a very large test battery and the adaptation of the Czech version of this method is in progress. However, some subtests are closely related to the language and cultural habits of a country. The aim of this diploma thesis is to examine selected verbal tests of the Woodcock-Johnson assessment battery in the Czech environment. Specifically if these subtests do not disadvantage children who are from other language environment than Czech. The theoretical part of the thesis speaks about the concept of bilingualism (definition, categorisation) and how bilingualism is reflected in the results of cognitive tests. It also introduces the theory of CHC, which was the basis for the creation of the Woodcock- Johnson assessment battery. It analyses verbal subtests of the Woodcock-Johnson test battery, fourth edition, in more details. The research study focuses on comparison of the results of two groups of children. The groups are divided according to the language environment from which the tested children come from: either Czech or Russian-Czech. The focus will be put onto (1) the extent to which the dissimilarities in the groups express cultural...
Keywords:
Woodcock-Johnson test|verbal subtests|bilingualism|language environment|cognitive testing|cognitive abilities|intelligence; Woodcock-Johnson test|verbální subtesty|bilingvismus|jazykové prostředí|kognitivní testování|kognitivní schopnosti|inteligence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/95384