Original title:
Ředitelé málotřídních škol
Translated title:
Principals of small schools with composite classes
Authors:
Pechačová, Michaela ; Trojan, Václav (advisor) ; Trunda, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá činností ředitelů málotřídních škol. Cílem práce je zkoumat oblasti činností ředitelů málotřídních škol v Ústeckém kraji. Na základě dotazníkového šetření byly zkoumané jednotlivé oblasti činností ředitelů a dále pak určitá specifika této cílové skupiny, která bývají pro jejich činnost příznačná. Výsledky ukázaly, že se ředitelé nejvíce věnují oblasti související s administrativní činností, dále pak oblasti pedagogického procesu, oblasti komunikace a ekonomické agendy. Administrativní činnost ředitelé hodnotí jako svou nejméně oblíbenou činnost. Pedagogický proces a zaměřenost na žáky je pro ředitele největší prioritou a zároveň oblastí, na kterou by si přáli mít více svého času. Byla zjištěná určitá specifika práce ředitelů málotřídních škol, za která lze považovat rodinné prostředí školy a blízký kontakt s učiteli, žáky i rodiči, dále pak specifické podmínky pro pedagogickou činnost ve třídách, určitá přepracovanost ředitelů a potřeba jejich všestrannosti.The thesis is about principals of small schools with composite classes. The aim is to explore activity areas of principals of small schools in Ústecký region. Questionnaire survey was used to explore the principal activities and their specifics. The results showed that the principals mostly deal with areas related to administrative, pedagogical process, communication and economic agenda. Administrative activities are rated by principals as their least favourite activity. The pedagogical process and focus on pupils is the highest priority for the principals however they would like to have more time for this activity. The work of small schools' principals can be specified by family environment of the school and close contact with teachers, pupils and parents. And more, there are specific conditions for pedagogical activity in the classes, principals are usually overloaded and they need to be versatile.
Keywords:
aktivity of principals; management of small schools with composite classes; Principals; small school with composite classes; the specifics of the principals' work; málotřídní škola; specifika práce ředitelů; činnost ředitelů; ředitelé; řízení málotřídní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/95278