Název:
Fenomén video tutoriálů na YouTube
Překlad názvu:
¨The phenomenon of tutorial videos on YouTube
Autoři:
Hora, Samuel ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá fenoménem video tutoriálů nahrávaných na YouTube, v současnosti nejnavštěvovanější server pro sledování a sdílení videí. Termínem tutoriál je odkazováno ke specifickému video obsahu instruktážní povahy, jehož hlavním účelem je názorně, krok za krokem ukázat postup určité činnosti, která obvykle vyžaduje osvojení si jisté míry odborných znalostí či dovedností. Pozornost je přitom blíže věnována tutoriálům grafické a výtvarnické povahy. Hlavním cílem práce je zodpovědět otázku, jaké mohou mít internetoví uživatelé motivace jednak k recepci, jednak k vlastní produkci tutoriálů. Jinými slovy, práce se zaměřuje na pátrání po co nejvíce možných motivech, které vedou jedince k vyhledávání a k natáčení tohoto specifického druhu mediálního obsahu. To vyžaduje zkoumat danou oblast ze dvou rozdílných perspektiv: z perspektivy přijímajících diváků a z perspektivy produkujících video tvůrců. Těmto dvěma perspektivám je podřízena celková struktura práce. V první části je pojednáno o příslušných teoretických konceptech, které s recepcí a s produkcí tutoriálů nějakým způsobem souvisí, zatímco v druhé praktické části práce jsou již představeny objevené kategorie motivací.The diploma thesis discusses the phenomenon of tutorials uploaded on the most visited server for viewing and sharing video content nowadays - YouTube. The term tutorial here is used for referring to the specific instructional video content, which primarily aims to show, by means of the step by step illustration, how to proceed within particular activity that usually requires to adopt a certain extent of specialized knowledge or skills. At the same time, the attention is focused on the graphic design and fine art tutorials. The main goal of the thesis is to answer following question: what motivations might internet users have both for the reception and for the production of tutorials. In other words, the thesis is oriented on searching for the highest possible amount of motives that can lead to the viewing as well as to the shooting of this specific media content. Therefore, this requires examining a given field from two different perspectives: from the perspective of receiving viewers and from the perspective of video makers. Whole thesis structure is then subordinated to these two perspectives. The first part introduces the relevant theoretical approaches related to the tutorial reception/production, whereas the second practical part is devoted to the presentation of particular motivation...
Klíčová slova:
divák; motivace; produkce; produživatel; přenos poznatků; příjemce; recepce; tutoriál; video tvůrce; Web 2.0; YouTube; knowledge transfer; motivation; production; produser; receiver; reception; tutorial; video maker; viewer; Web 2.0; YouTube