Original title:
Čtení v digitální době - tablet v osobním informačním prostředí čtenáře
Translated title:
Reading in the Digital Age - Tablet in the Reader's Personal Information Environnement
Authors:
Bouda, Tomáš ; Škyřík, Petr (advisor) ; Rankov, Pavel (referee) ; Papík, Richard (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název Práce: Čtení v digitální době - tablet v osobním informačním prostředí čtenáře Autor: Mgr. Tomáš Bouda Abstrakt: V této disertační práci zkoumáme fenomén četby v době digitální se zaměřením na tablet v kontextu osobního informačního prostředí čtenáře. V první části práce byl popsán historický vývoj čtení a jeho dopad na čtenářské návyky. Jako vhodný vědecko-analytický nástroj pro výzkum čtení jsme představili fenomenologii. Cílem praktické části práce bylo detailně popsat prožitek a zkušenost intenzivních uživatelů tabletu při četbě odborných textů. Výzkum byl realizován na vzorku šesti respondentů za využití kvalitativní výzkumé metody Interpretativní fenomenologické analýzy a škály na měření pozitivní a negativní afektivity (PANAS). Výsledkem je konceptuální struktura vnímání, která reprezentuje zkušenost cílové skupiny se čtením odborných textů na tabletu. Mezi hlavní koncepty patří a) kontext osobního informačního prostředí čtenáře, b) čtení a práce s elektronickým textem a c) zážitek a prožitek čtenáře s důrazem na somatosenzorické vnímání. Uvedená konceptuální struktura byla komparována se dvěma podobnými studiemi. V rámci výzkumu byla zmapována slabá místa v designu tabletu a aplikací pro zobrazování a práci s textem.Title: Reading in the Digital Age - Tablet in the Reader 's Personal Information Environment Author: Mgr. Tomáš Bouda Abstract: In this dissertation thesis we observed the phenomenon of reading in the context of personal information environment in digital age. An analysis of the evolution of reading and its implication on reading habits has been done. Secondly, we introduced phenomenology approach to study reading phenomena. The goal of the qualitative research was to describe an experience of intensive tablet users while reading scientific literature in digital format. Interpretative phenomenological analyses and Positive and negative affect scale (PANAS) were used as research methods with six participants. Conceptual structure representing the phenomenon has been developed as an outcome. It contains a) broader context of personal information environment, b) reading, annotating and underlining of digital text and c) reading experience with a focus on somatosensory perception. Comparison with two similar research studies has been done. As a practical outcome, several weaknesses in a design of tablets and reading applications were identified.
Keywords:
reading in digital age|tablet|reading habits|phenomenology research|design; čtení v době digitální|tablet|čtenářské návyky|fenomenologická studie|design
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94471