Original title:
Historie Nymburského gymnázia v kontextu vývoje středního školství
Translated title:
History of The Grammar School in Nymburk in the context of the secondary education development.
Authors:
Váňová, Soňa ; Syřiště, Ivo (advisor) ; Mojžíšová, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé diplomové práce je zachytit dějiny středního školství a zároveň tento historický vývoj propojit s konkrétní střední školou - Gymnáziem Bohumila Hrabala v Nymburce. Úvodní část popisuje počátky formování gymnázií na našem území. Zaměřuje se na školské reformy v období osvícenství. Druhá část zachycuje události 20. století. Obsahuje také vznik střední školy v Nymburce, období první a druhé světové války, Pražské jaro, období normalizace a události po roce 1989. Závěrečná část se soustředí na současný život ve škole, oslavy vzniku školy, slavné absolventy a změnu názvu gymnázia. Součástí mé práce jsou výpovědi svědků - absolventů i pedagogů.The aim of my diploma thesis is to capture the history of secondary education and, at the same time, to link this historical development to a particular secondary school - Bohumil Hrabal Gymnasium in Nymburk. The introductory part describes the beginnings of the formation of grammar schools in our state territory. It focuses on education reforms during the Enlightenment. The second part describes the events of the 20th century. It also includes the establishment of a secondary school in Nymburk, periods of the First and Second World Wars, Prague Spring 1968, normalization period and events after 1989. The final part focuses on contemporary life in school, celebrating the establishment of the school, an overview of famous graduates and circumstances of changing the name of the school. The work also contains the testimony of witnesses - graduates and teachers.
Keywords:
graduates; history; history of the school; oral history; secondary school; absolvent; dějiny školy; historie; orální historie; střední škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94452