Original title:
Kiruna - hranice observace
Translated title:
Kiruna - The Limits of Observation
Authors:
Stocklassová, Greta ; KRATOCHVÍL, Jaroslav (advisor) ; KLUSÁK, Vít (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Kiruna – hranice observace se zabývá stylizovanou
observační metodou užitou v dokumentárním filmu se zaměřením na vznik
bakalářského filmu Kiruna 2.0 režisérky Grety Stocklassy. V první části práce
objasňuje pojem stylizované observace a schéma vztahu fikce a nonfikce podle
Billa Nicolse. Pět filmů na pomezí hraného a dokumentárního filmu (Hra, V moci
davu, Vyšší moc, Oheň na moři, K oblakům vzhlížíme) je rozebráno a dle svých
charakteristik umístěno do grafu, který autorka práce připravila modifikací
původního Nicolsova schématu
Druhá část práce popisuje přípravu a samotnou tvorbu bakalářského filmu
Kiruna 2.0, popisuje rozhodnutí a volby, které autorka musela během natáčení
řešit. Skrze rozhovory se současnými filmovými tvůrci a na základě autorčiny
vlastní zkušenosti z průběhu natáčení jsou diskutovány výhody a limity společně s
formalistickými i etickými úskalími této metody. Na závěr je z vyvozených
důsledků sestaven návod pro budoucí filmaře, kteří se pro stylizovanou observační
metodu rozhodnou.Bachelor thesis Kiruna – The Limits of Observation deals stylized observation
method used in documentary film focussing on production of bachelor movie
Kiruna 2.0 directed by Greta Stocklassa. The first part of thesis deals term stylized
observation and the Nichols’ diagram of relationship of fiction and nonfiction. Five
movies (Play, Involuntary, Turist, Fire at Sea, Into the Clouds We Gaze) lying on
the border between fiction and nonfiction are discussed, classified based on their
characteristics and placed in the modified diagram prepared by author.
Second part describes the preparation and production of the bachelor movie
Kiruna 2.0, it describes decisions and choices author had to make and dealt with
during filming. Advantages and limits together with formal ethical aspects of
observation are then discussed based on opinions of other directors and authors’
experiences. Last part is a brief manual for other future directors who will decide
to use observation in their movies.
Keywords:
analýzy filmových děl; dokumentární film; etika; fikce; filmová teorie; italská kinematografie; stylizace; česká kinematografie; švédská kinematografie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10068