|
Kiruna - hranice observace
Stocklassová, Greta ; KRATOCHVÍL, Jaroslav (vedoucí práce) ; KLUSÁK, Vít (oponent)
Bakalářská práce Kiruna – hranice observace se zabývá stylizovanou
observační metodou užitou v dokumentárním filmu se zaměřením na vznik
bakalářského filmu Kiruna 2.0 režisérky Grety Stocklassy. V první části práce
objasňuje pojem stylizované observace a schéma vztahu fikce a nonfikce podle
Billa Nicolse. Pět filmů na pomezí hraného a dokumentárního filmu (Hra, V moci
davu, Vyšší moc, Oheň na moři, K oblakům vzhlížíme) je rozebráno a dle svých
charakteristik umístěno do grafu, který autorka práce připravila modifikací
původního Nicolsova schématu
Druhá část práce popisuje přípravu a samotnou tvorbu bakalářského filmu
Kiruna 2.0, popisuje rozhodnutí a volby, které autorka musela během natáčení
řešit. Skrze rozhovory se současnými filmovými tvůrci a na základě autorčiny
vlastní zkušenosti z průběhu natáčení jsou diskutovány výhody a limity společně s
formalistickými i etickými úskalími této metody. Na závěr je z vyvozených
důsledků sestaven návod pro budoucí filmaře, kteří se pro stylizovanou observační
metodu rozhodnou.
|
|
Mystifikace účinkujících v dokumentárním filmu
Abramjan, Andran ; RŮŽIČKOVÁ, Alice (vedoucí práce) ; KLUSÁK, Vít (oponent)
Tato práce se zabývá otázkou, jak pomáhá mystifikace lidí, vystupujících v dokumentárních filmech, k odhalení určitých poznatků a problémů, a jakým způsobem se daří filmařsky uchopit poznávací a dramatický potenciál mystifikace. Poznávací aspekt je probrán na příkladu Milgramova pokusu s poslušností a dramatický aspekt na zábavní televizní produkci (skrytá kamera, Derren Brown: The Experiments). Čtyři dlouhometrážní dokumentární filmy (Inzerát, Český sen, Yesmeni opravují svět, Velvyslanec) jsou pak rozebírány z hlediska fungování a vztahu obou těchto aspektů mystifikace, jakož i z hledisek výpovědní hodnoty, filmové řeči a omezení, která jednotlivé přístupy přináší. Na závěr je diskutována i související otázka etiky.
|
|
Cvičebnice filmaře před debutem
Klusák, Vít ; Vachek, Karel (vedoucí práce) ; Kokolia, Vladimír (oponent)
Cvičebnici filmaře před debutem jsem pojal jako papírovou tělocvičnu,, v níž se budu zocelovat filmařskými úkoly. Základním pravidlem pro vznik textu bylo, abych byl nucen zakoušet nové zkušenosti, teoretické i praktické a nesepisoval pouze to, co vím, případně nekompiloval vlastní text z prací jiných autorů (to se často dělá). Výslednou volbu témat ? okruhů ? vynálezů jsem podřídil vlastním schopnostem: původně jsem rozpracovával takřka dvojnásobný počet ?cvičení?, ale pro výsledný text jsem ponechal jen ty, o kterých jsem usoudil, že jsem se něčeho dobral.
|