Original title:
Lezení na umělých stěnách na ZŠ a SŠ v jižních Čechách
Translated title:
Climbing walls on Basic and Secondary school in South Bohemia
Authors:
Brázda, David ; Vomáčko, Ladislav (advisor) ; Kalkusová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Lezení na umělých stěnách na základních a středních školách v jižních Čechách. CÍLE: Cílem práce bylo zjistit počet základních a středních škol v jižních Čechách, které využívají lezení na umělých stěnách v hodinách tělesné výchovy. Kolik škol vlastní svou lezeckou stěnu a jaké prostředky má daná škola k dispozici. METODY: Práce je koncipována jako výzkumné šetření za pomoci anketní a dotazníkové metody. Nejdříve bylo provedeno anketní šetření, které mělo zjistit, zda střední a základní školy využívají lezení v hodinách tělesné výchovy. Na školy s kladnými odpověďmi byl následně odeslán vypracovaný dotazník, který obsahoval čtrnáct otázek ohledně lezecké stěny, způsobu vyučování a materiálního vybavení. Data byla poté vyhodnocena ve statistickém programu Excel a prezentována za pomoci vytvořených grafů. VÝSLEDKY: Práce ukazuje aktuální stav využití lezení na umělých stěnách na základních a středních školách. V jižních Čechách se jedná o 16 škol z celkového počtu 378, což představuje o málo více než 4% . Dále byl zjištěn způsob zařazení této činnosti přímo do hodin tělesné výchovy a dostupné materiální vybavení ve školách. KLÍČOVÁ SLOVA: horolezectví, tělesná výchova, prožitek, lezení dětí, bezpečnostTITLE: Climbing walls on Basic and Secondary school in South Bohemia. OBJECTIVES: The aim of this thesis was to determine the number of elementary and secondary schools in South Bohemia, they're using wall climbing in physical education lesson. How many schools owns a climbing wall and what's they're material equipment. METHODS: This thesis is made up as a research with survey and questionnaire methods. First of all it was made the survey to determine, which schools are using wall climbing in physical education lesson. Then to this schools was sent the questionnaire with fourteen questions about the wall, lessons and material equipment. The data were processed in statistical program Excel and presented with the help of created graphs. RESULTS: This work shows actual state of using wall climbing in elementary and secondary schools. In South Bohemia makes this 16 schools of the total number of 378, witch represents a little bit more than 4%. Further it was investigated the method of inlusion this activity straight in to the physical education lessons and material equipment that each of this school owns. KEYWORDS: mountaineering, physical education, experience, children climbing, safety
Keywords:
children climbing; experience; mountaineering; physical education; safety; bezpečnost; horolezectví; lezení dětí; prožitek; tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/93293