Original title:
Vitráže Františka Urbana
Translated title:
František Urban's Stained Glass
Authors:
Cachová, Tereza ; Wittlich, Petr (advisor) ; Mergl, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] František Urban (1868-1919) se věnoval hlavně náboženské malbě, většinu jeho tvorby tvořily církevní zakázky. Mezi nimi bylo dosud nejméně pozornosti věnováno návrhům vitráží, s výjimkou jeho nejslavnějšího souboru v katedrále sv. Barbory v Kutné Hoře. Právě jeho vitráže byly přitom mezi objednavateli velmi ceněny a Urban nakreslil jejich návrhy pro téměř dvě desítky kostelů a kaplí. Orientaci ve vrcholné fázi tvorby usnadňuje dvoudílné reprezentativní album Urbanových návrhů pro výzdobu chrámů, vydané v letech 1907-1909. Zjednodušeně se Urbanovo dílo často řadí k secesi, ve skutečnosti ale malíř používal starší prvky a kompoziční schémata, která do umění přivedli Nazaréni na počátku 19. století. Ta stylizoval s využitím secesní plošnosti a jemné barevnosti, idealizace, zdobných motivů současné módy a především dobově oblíbených folklorismů. Ornamentální složkou se některých jeho maleb účastnila jeho manželka Marie Urbanová-Zahradnická. Diplomová práce se snaží o shromáždění souborů Urbanových vitráží, ucelení poznatků o nich a zařazení do kontextu malířů, navrhujících vitráže v podobném stylu. V některých případech porovnává vývoj návrhů mezi skicami a výslednými realizacemi. Spíše ojediněle objasňuje díky dochované Urbanově korespondenci historické okolnosti objednání vitráží. Dále představuje...František Urban (1868-1919) devoted himself mainly to religious painting, the majority of his production was commissioned by the Church. Among these, the least attention has been dedicated to his stained glass designs, with the exception of his most famous complex in the Cathedral of St Barbara in Kutná Hora. However, these designs were held in high regard among the commissioners and Urban drew them for almost twenty churches and chapels. The supreme phase of his production was caught and can be now accessed in a representative publication of his designs for churches, published 1907-1909 in two parts. Urban's style has been classified as Art Nouveau; it is, however, only a simplistic description. Urban used older elements and composition schemes, brought by the Nazarenes at the beginning of 19th century. These he repurposed for the Art Noveau style, using the typical flatness and delicate colouring, idealization, ornamental elements in the fashion of that time, and most of all the then so popular folklore motifs. Urban's wife, Marie Urbanová- Zahradnická, contributed to some of the ornamental elements. This thesis attempts to assemble Urban's stained glass complexes and the knowledge about them, and to put them into the context of other painters who created their stained glass designs in a similar...
Keywords:
František Urban|Marie Urbanová-Zahradnická|stained glass|painting on glass|Art Nouveau; František Urban|Marie Urbanová-Zahradnická|vitráž|malba na skle|secese
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/93009