Název:
Chemie potravin a výživa ve středoškolské výuce chemie
Překlad názvu:
Food Chemistry and Nutrition in Chemistry Secondary Education
Autoři:
Třeštíková, Tereza ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent) ; Čížková, Věra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá tématem chemie potravin a výživy ve středoškolské výuce chemie. Teoretická část této práce shrnuje význam a hodnocení učebnic, dále se zabývá moderními přístupy ve výuce chemie se zaměřením na interaktivní tabule. Metodická část je věnována analýze rámcových vzdělávacích programů, analýze učebnic, dotazníkovému šetření a tvorbě výukových materiálů. Praktická část práce shrnuje výsledky analýz rámcových vzdělávacích programů a učebnic ve vztahu k chemii potravin, výživě a onemocněním spojeným s výživou. Uvádí výsledky dotazníkového šetření, které zjišťovalo znalosti žáků v oblasti správné výživy, diet a onemocnění spojených s výživou a také vztah žáků k tomuto tématu a předmětu chemie obecně. Dále shrnuje výsledky ověřování výukových materiálů, které v rámci této práce vznikly. Součástí praktické části práce je i Vzdělávací text pro učitele na téma Lipidy, který byl zpracován na základě výsledků rozsáhlých autorských analýz středoškolských učebnic chemie a biologie, analýz rámcových vzdělávacích programů a výzkumného šetření na gymnáziích v České republice. Téma Lipidy bylo zpracováno z hlediska chemie potravin, výživy a onemocnění spojených s výživou. Kompletní nově navržený obsah tématu Lipidy je zpracován jako vzdělávací text určený učitelům středních popřípadě...This PhD thesis deals with a topic of food chemistry and nutrition in secondary school education in chemistry lessons. The theoretical part summarizes significance and evaluation of textbooks and furthermore it focuses on modern approaches in chemistry lessons with the main focus on interactive boards. The methodological part deals with the analysis of framework educational programs, textbook analysis, questionaire surveys and creation of teaching materials. The practical part of this thesis summarizes the results of analysis of framework educational programs and textbooks in relation to food chemistry and diseases related to nutrition. It shows results of a questionnaire survey which has examined knowledge of students in the area of proper nutrition, diet and diseases related to nutrition and also relationship of students to this issue and to the subject of chemistry in general. It also summarizes the results of verification of studying materials which have arisen in this thesis. The practical part also includes an educational text for teachers on the topic of lipids, which was developed based on the results of extensive analysis of secondary school chemistry and biology textbooks, framework analysis of educational programs and research at secondary schools in the Czech Republic. The topic of...
Klíčová slova:
analýza učebnic; chemie potravin; interaktivní tabule; rámcové vzdělávací programy; vzdělávací text pro učitele; výuka chemie; výživa; educational text for teachers; food chemistry; framework educational programs; interactive whiteboards; nutrition; teaching chemistry; textbooks analysis