Original title:
Komparace vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice
Translated title:
Comparison of Education of Teachers in Finland and the Czech Republic
Authors:
Klocová, Kateřina ; Kopecký, Martin (advisor) ; Šerák, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem práce je porovnat systémy vzdělávání učitelů základních a středních škol v České republice a ve Finsku. Dílčím cílem práce je upozornit na inspirativní praktiky finského vzdělávacího systému učitelů, které by bylo možné uplatnit v českém prostředí. Jelikož se v práci zabývám jak formálním, tak dalším vzděláváním učitelů, uvedenou problematika řeším s přesahy do dvou vědních disciplín - komparativní pedagogiky a o něco mladší komparativní andragogiky, jejichž vztah, vývoj a také výzkumné metody jsou popsány v první kapitole. Poté uvádím historický, sociální, ekonomický a geopolitický kontext problematiky vzdělávání učitelů ve Finsku a v České republice. V následující části textu, již provádím samotnou komparaci vzdělávacích systémů. Popisuji motivaci studentů k volbě učitelství a jejich výběr; formální vzdělávání na univerzitách, jeho strukturu a složky přípravy; v neposlední řadě se věnuji dalšímu vzdělávání učitelů. Účelem práce je nejenom upozornit na rozdíly či podobnosti vzdělávání českých a finských učitelů, ale také podat vysvětlení těchto odlišností, upozornit na problémové oblasti finského a českého systému vzdělávání učitelů i na úspěšně fungující praktiky, které mohou být inspirací pro druhý vzdělávací systém. Klíčová slova: finský vzdělávací systém, český vzdělávací systém,...The main aim of the thesis is to compare the systems of Czech and Finnish teacher education. The secondary aim is to find inspirational practices of Finnish teacher education that could improve the Czech teacher education system. Since the thesis focuses on initial as well as further teacher education, the topic is examined through the scope of methods of comparative education and comparative adult education whose relationship, development and goals are described in the first chapter. Afterwards the historical, sociological, economic and geopolitical context of the topic is explored, which is followed by the comparison of education systems. The comparison covers the following areas: motivation of students to choose a teaching profession; entry conditions for teacher education; initial education at university; and further education/training of the teachers. The purpose of the thesis is not only to explore the similarities and differences of Finnish and Czech teacher education, but also to analyse and explain these dissimilarities, point out problematic and well-functioning areas and determine specific practices that might be an inspiration for the other education system. Keywords: Finnish Education System, Czech Education System, Teacher Education, Comparative Adult Education, Comparative Education
Keywords:
Finnish Education System|Czech Education System|Teacher Education|Comparative Adult Education|Comparative Education; finský vzdělávací systém|český vzdělávací systém|vzdělávání učitelů|komparativní andragogika|komparativní pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91979