Original title:
Efekt manipulace s výsledky vyhledávání
Translated title:
Search engine manipulation effect
Authors:
Juranová, Ema ; Šlerka, Josef (advisor) ; Souček, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na dopad vyhledávačů na uživatele, konkrétně na jejich volby a preference ve vztahu k produktům a lidem. Čím vyšší je webová stránka ve výsledcích vyhledávání, tím vyšší je její potenciál ovlivnit nerozhodnuté voliče. Tento jev se nazývá "efekt manipulace s výsledky vyhledávání" a byl objeven Robertem Epsteinem a Ronaldem Robertsonem v jejich nedávné studii. Cílem práce je seznámit čtenáře s problematikou efektu manipulace s výsledky vyhledávání, vysvětlit jeho fungování a možné důsledky. Výzkum využívá kvantitativní obsahovou analýzu ke zkoumání webových stránek ve výsledcích vyhledávání u osmi vybraných témat, konkrétně osmi českých politiků, získaných z vyhledávače Seznam. Předložené výsledky ukazují, že někteří politici jsou ve výsledcích vyhledávání favorizováni více než jiní a mají tak vyšší šance získat u voleb od nerozhodnutých voličů hlas.The bachelor thesis focuses on the impact of search engines on its users, specifically on their choices and preferences in regards of products and people. The higher the web page in the search results is, the higher is its potential of impacting undecided voters. This phenomenon is called "the search engine manipulation effect" and was discovered by Robert Epstein and Ronald Robertson in their recent study. The aim of this work is to introduce the reader with the problem of search engine manipulation effect, explain how it works and what are its possible consequences. The research uses quantitative content analysis to examine the search result pages of eight chosen topics, specifically eight Czech politicians, extracted from the search engine Seznam. Presented results show that certain politicians are favored in the search results more than others and therefore have higher potential to sway undecided voters in the upcoming elections.
Keywords:
search engine manipulation effect|search engines|manipulation|Google|Seznam|media impact|search engine results page manipulation; efekt manipulace s výsledky vyhledávání|internetové vyhledávače|manipulace|Google|Seznam|vliv médií|manipulace s výsledky vyhledávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/91850