Název:
Spolupráce vybraných středních škol a paměťových institucí
Překlad názvu:
Cooperation berween selected secondary schools and memory institutions
Autoři:
Militká, Jana ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem spolupráce vybraných středních škol s paměťovými institucemi. V teoretické části definuje a do legislativního, historického a didaktického kontextu zasazuje paměťové instituce, pojednává o organizačních formách vyučování s hlavním zřetelem na exkurzi, o výukových metodách a metodách využívaných v programech paměťových institucí. Praktická část seznamuje s výzkumem provedeným převážně formou dotazníků na vybraných pražských středních školách poskytujících maturitní vzdělání a s jeho výsledky. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda a jak je na školách využívána pro výuku spolupráce s paměťovými institucemi a jak je vnímán její přínos z pohledu vyučujících i žáků. Výzkum proběhl na deseti pražských školách. Vzorek byl co do počtu i oborů nereprezentativní, přesto můžeme považovat výzkum za přínosný: Téměř polovina zúčastněných vyučujících pro výuku spolupráci s paměťovými institucemi využívá. Ti, kteří ne, často vidí přínos spolupráce pro jiné než svoje předměty. Žáci na všech školách, kde výzkum proběhl, mají ve spojení s výukou možnost účastnit se exkurzí do paměťových institucí - nejčastěji do muzeí a galerií. Dvě třetiny respondentů z řad žáků uvedly, že pro ně exkurze mají význam proto, že si lépe zapamatují související učivo, čímž podpořily výsledky dosavadních výzkumů.The diploma thesis deals with the theme of the cooperation of selected secondary schools with memory institutions. In its theoretical part it defines memory institutions and sets them into legislative, historical and didactic context, as well as it concerns with organisational forms of teaching with the focus on the excursion, and teaching methods and methods used in programmes of memory institutions. The practical part familiarises with the research made by a questionnaire survey in selected secondary schools in Prague providing "maturita" graduation and with its results. The aim of this research was to realize if and how the cooperation with memory institutions is used at schools and how teachers and students perceive its benefit. The survey was accomplished in ten Prague schools. The sample was both in terms of quantity and course of study unrepresentative, but we can consider the research as beneficial. Almost half of participating teachers use the cooperation with memory institutions during lessons. Those, who not, often see the benefit of the cooperation for other courses than for their own courses. Students of all schools participating in the survey have the opportunity to take part in excursions to memory institutions during their lessons - the most often to museums and galleries. Two...
Klíčová slova:
archivy; exkurze; galerie; knihovny; kulturní památky; muzea; paměťové instituce; spolupráce; střední školy; archive; cooperation; cultural sights; excursion; gallery; library; memory institution; museum; secondary school