Original title:
Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ v České republice a ve Švýcarsku
Translated title:
Verbal assessment at primary schools in the Czech republic and in Switzerland
Authors:
Vávrová, Eliška ; Starý, Karel (advisor) ; Laufková, Veronika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce s názvem Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ v České republice a ve Švýcarsku se zaměřuje na představení a následnou komparaci verbálních hodnocení žáků v těchto dvou zemích. Porovnání je zamýšleno jako nástroj ke vzájemné inspiraci. Téma práce je z důvodu nedávných proměn v pojetí základního vzdělávání České republiky aktuální. Diplomová práce je rozdělená na dva oddíly. V teoretické části se diplomová práce zabývá obecným vymezením pojmu hodnocení, jeho formami a typy v rámci vzdělávacího systému České republiky, poté se zaměřuje na detailnější popis verbálního hodnocení. Nechybí představení konceptu vzdělání jedné z alternativních škol. Následující kapitoly obsahují základní informace o švýcarském školství v kontextu historie. Systém školního hodnocení je blíže popisován v jednom ze švýcarských kantonů. Prakticko-empirická část této diplomové práce zkoumá systémy hodnocení na prvním stupni základní školy v České republice a ve Švýcarsku výzkumnými metodami rozhovoru a dotazníku. Smyslem této části je prokázat verbální formu hodnocení žáků v prvních ročnících primárního vzdělávání jako vhodnější oproti klasifikaci. KLÍČOVÁ SLOVA Verbální hodnocení, švýcarský systém školství, komparace, primární škola, inspiraceThis thesis named Verbal assessment at primary schools in the Czech Republic and in Switzerland focuses on an introduction and a comparison of verbal assessment in these two countries. The comparison is intended as a tool for a mutual inspiration. The verbal assessment is a current topic due to the recent changes in the concept of primary education in the Czech Republic. The thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with the definition of the term "assessment", its forms and types within the Czech system of education, then it is concentrated on the description of the verbal assessment in more detail. There is also the introduction to the educational concept of one alternative school. The following chapters contain basic information about Swiss education in the context of its history. The school system of evaluation is further described within the Swiss canton called Luzern. The practically empirical part of this thesis examines systems of evaluation at primary school in the Czech Republic and in Switzerland applying the research methods as the interview or the questionnaire. The purpose of this part is to prove that the verbal assessment is more appropriate evaluating form than using classification during the first few years at primary school. KEY WORDS Verbal assessment, Swiss...
Keywords:
comparison; inspiration; primary school; Swiss system of education; Verbal assessment; inspirace; komparace; primární škola; Verbální hodnocení; švýcarský systém školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90225