Název:
Vliv pořadí otázek
Překlad názvu:
Order Effect
Autoři:
Truong, Phuong Thi ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Jeřábek, Hynek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zaměřuje na metodologický jev zvaný efekt pořadí otázek, ve kterém předcházející otázky v dotazníku mohou ovlivnit odpovědi u následujících otázek. Předchozí otázky mohou během kognitivního procesu odpovídání vyvolat určité myšlenkové asociace a představy, které jsou následně snadněji dostupné při odpovídání na následující otázku. Tyto informace mohou být při výběru odpovědi využity, čímž může nastat vychýlení odpovědi. Stejné otázky umístěné v odlišném pořadí mohou generovat odlišné odpovědi. Různé pořadí otázek se může vyznačovat odlišnou kognitivní zátěží. Cílem této práce je posouzení kognitivní zátěže různého pořadí stejných otázek. Sběr dat je proveden kognitivními rozhovory, které pomáhají odhalit, jak respondenti během vyplňování dotazníku pracují s jednotlivými otázkami, a identifikovat jednotlivé typy efektu pořadí. V práci rozlišuji tyto typy efektu pořadí: efekt přenesení, obráceného účinku, asimilace a kontrastu. Méně zatěžující je pořadí, ve kterém konkrétní otázka předchází obecnou otázku, jelikož je vyvolaná informace z konkrétní otázky snadněji přístupná pro interpretaci obecné. Méně zatěžující je také pořadí od negativní otázky k pozitivní otázce, které vyvolává silnější emoce, než obrácené pořadí.This thesis deals with a methodological phenomenon called order effect. This effect creates a situation where the preceding questions influence answers of the subsequent questions. During cognitive responding process, the preceding questions may evoke specific mental associations and ideas that are more easily accessible afterwards during responding of the following questions. This induced information may be used during answer selection process which may cause bias in answers. The same questions placed in different order can generate different answers. Different question order can have different cognitive burden. The aim of this thesis is cognitive burden assessment of different question orders. Data collection was conducted by cognitive interviews which helped to detect how respondents work with particular questions during questionnaire responding process, and to identify specific types of order effect. There are four types of order effect: carryover effect, backfire effect, assimilation and contrast effect. A specific question preceding a general question evokes information which is more accessible for interpretation of a general question therefore this question order is less burdensome. Also the order from negative to positive question is less burdensome than the opposite order because it evokes...
Klíčová slova:
chyba měření; kognitivní proces odpovídání; split-ballot design; vliv pořadí otázek; cognitive process in responding; measurement error; order effect; split-ballot design