Original title:
Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií
Translated title:
Accuracy and speed in numerosity at individuals with dyscalculia
Authors:
Pražáková, Kateřina ; Špačková, Klára (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená práce se zabývá problematikou dyskalkulie, která patří do skupiny specifických poruch učení. Teoretická část práce představuje současný stav poznání o vývoji matematických schopností a jejich narušení v kontextu problematiky dyskalkulie. Empirická část práce popisuje výzkum, který porovnával výkony jedinců s dyskalkulií a jedinců z kontrolní skupiny v řadě úloh zaměřených na počty a vnímání množství. Hlavním cílem bylo popsat obraz možných zakládajících příčin daných obtíží. Ve skupině respondentů s dyskalkulií byl vypozorován deficit v symbolickém i nesymbolickém vnímání množství. Došli jsme k závěru, že dyskalkulie souvisí se specifickými obtížemi ve vnímání množství postihujícími schopnost nabývat aritmetických schopností. KLÍČOVÁ SLOVA Dyskalkulie, vnímání množství, aritmetické dovednosti, matematické schopnosti, specifické poruchy učeníThe thesis deals with the topic of dyscalculia, which is officially recognized as a learning disability. The theoretical part of the thesis is focused on the current status of knowledge about development of mathematical skills and their disorders in the context of dyscalculia. The empiric part of this thesis describes a research which compares the performances of individuals with dyscalculia and control participants on a range number and numerosity processing tasks. The main goal was to describe the image of possible causes of difficulties. Deficits in the processing of symbolic and nonsymbolic numerosities were observed in group of dyscalculic participants. We conclude that dyscalculia is related to specific disabilities in basic numerical and numerosity processing which affects ability to acquire arithmetical skills. KEYWORDS Klíčová slova (anglicky): Dyscalculia, numerosity, arithmetic skills, mathematical skills, specific learning difficulties
Keywords:
arithmetic skills; Dyscalculia; mathematical skills; numerosity; specific learning difficulties; aritmetické dovednosti; Dyskalkulie; matematické schopnosti; specifické poruchy učení; vnímání množství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90615