Original title:
Přípravné třídy v období legislativních změn
Translated title:
Preparatory classes in the period of legislative changes
Authors:
Dragounová, Lucie ; Straková, Jana (advisor) ; Simonová, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce jsou přípravné třídy v období legislativních změn. Cílem bylo zjistit, jak ředitelé a pedagogové vnímají vývoj přípravných tříd, zdali se přípravná třída za dobu působení na jejich konkrétní škole nějak proměnila a jaký je význam přípravné třídy pro žáky, kteří ji navštěvují. Stěžejním cílem práce pak bylo zjistit, jak vedení škol a vyučující vnímají budoucnost přípravných tříd po změně legislativy, popřípadě jak by mohla vypadat z jejich pohledu ideální přípravná třída budoucnosti. Jako výzkumný design jsem zvolila vícepřípadovou studii. Výzkumná data jsem získávala z informací o škole a metodou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli/ředitelkami základních škol a s učitelkami přípravných tříd. Výsledkem výzkumu je zjištění, že přípravné třídy mají z pohledu ředitelů/ředitelek a pedagogů své platné místo ve vzdělávacím systému, že jsou přínosné pro děti, které je navštěvují. Zároveň však bylo zjištěno, že jednotlivé školy se liší složením dětí v přípravné třídě a přistupují jinak ke koncepci výuky. Shodná byla výpověď ředitelů/ředitelek a pedagogů týkající se budoucnosti přípravných tříd. Obávají se, zda budou moci přípravné třídy zachovat, jelikož se po změně legislativy obávají nízkého počtu dětí s odkladem povinné školní docházky.The topic of my diploma thesis is the preparatory class during the legislative changes. The aim was to find out, how the directors and pedagogues perceive the development of the preparatory classes, if there were any changes during the time and what is the significance of the preparatory class for its pupils. The main objective of the work was to find out, how school leaderf and pedagogues do they perceive the future of the preparatory classes after the legislative's modification, or how could the perfect preparatory class look like in the future. I used a case study as a basic method. I got the research information from the interviews with primary school directors and preparatory class teachers. The result is that the preparatory classes have their place in educational system and that they are good for children, who visit them. Another result is that each school has a different children composition in the preparatory classes and that each school looks at the legislative a little bit different. The directors and pedagogues are afraid of the future of the preparatory classes because after the legislative modification there will be only few children with the postponement of the compulsory schooling. And they are afraid of the cancelling of the preparatory classes.
Keywords:
equity in education; pre-primary education; preparatory classes; school readiness; předškolní vzdělávání; přípravné třídy; spravedlivost ve vzdělávání; školní zralost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90904