Original title:
Výchova ve vícečlenné rodině se zaměřením na sourozenecké vztahy
Translated title:
Education in multi-family with a focus on sibling relationships
Authors:
Prachařová, Karolína ; Koťátková, Soňa (advisor) ; Hejlová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje na výchovu ve vícečlenných rodinách a hlouběji se zabývá sourozeneckou problematikou. Teoretická část práce pojednává o výchově v obecné rovině a dále vysvětluje související pojmy jako psychosociální vývoj, socializace a primární socializace. Stěžejní kapitoly práce pojednávají o rodině jako o nejdůležitějším výchovném činiteli a zdůrazňují význam sourozenců pro psychosociální vývoj dítěte předškolního věku. Praktická část práce hledá pomocí výzkumných metod, jako dotazník a případová studie, odpovědi na výzkumné otázky obsažené ve třech cílech: 1. Zjistit, jak si rodiče dokáží poradit s výchovou více dětí v mladším věku. 2. Prozkoumat, jaké změny v rodinách nastaly narozením dalších dětí. 3. Orientovat se v proměnách role dítěte, která vychází z jeho postavení podle pořadí narození. Cílovou skupinou jsou rodiny s více dětmi a alespoň jedním dítětem v předškolním věku. Zjištěné odpovědi dokazují, že výchova více dětí najednou je pro rodiče obtížná, ale načerpané zkušenosti jim obtíže pomáhají překonat. Rodiče přiznávají, že se s příchodem dalších dětí změnily vztahy stávajících členů rodiny. Ve většině případů to byly změny pozitivní. Pro dítě předškolního věku je každá sourozenecká role vycházejí z jeho postavení v rodině velmi inspirativní a je pro něj zdrojem neocenitelných...The work focuses on the upbringing of multiple families and deeper into the sibling issue. The theoretical part of the thesis deals with general education and further explains related concepts such as psychosocial development, socialization and primary socialization. The core chapters of the thesis deal with the family as the most important educating factor and emphasize the importance of siblings for the psychosocial development of a pre-school child. The practical part of the thesis seeks answers to research questions contained in three objectives, using research methods are questionnaire and case study. 1. Find out, how parents can handle more children at a younger age. 2. Explore, what changes have occurred in families with the birth of other children. 3. Orient in changing the role of a child, based on its position in the order of birth. The target group is family with more children and at least one pre-school child. The answers that have been identified, prove that the education of more children at once is difficult for parents, but the experience they have experienced helps them to overcome them. Parents admit, that the relations of existing family members have changed with the arrival of other children. In most cases the changes were positive. For a child of pre-school age, each sibling...
Keywords:
dotazník; primární socializace; případová studie; rodina; rodičovské role; sourozenecké konstelace; sourozenecké vztahy; výchova; dotazník; primární socializace; případová studie; rodina; rodičovské role; sourozenecké konstelace; sourozenecké vztahy; výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90885