Název:
Projekty na podporu dětského čtenářství v mateřské škole a možnosti spolupráce jednotlivých subjektů
Překlad názvu:
Projects to support children's reading in kindergarten and the possibilities of cooperation between entities
Autoři:
Ryklová, Simona ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé práce bylo popsat, které z kampaní a projektů na podporu čtenářství jsou vhodné pro práci s dětmi v mateřské škole v heterogenních třídách. Na základě prostudované literatury vytvořit projekt podporující čtenářskou pregramotnost v mateřské škole v heterogenní třídě a spolupracovat při jeho realizaci s dalšími subjekty. V teoretické části vymezuji pojmy, které úzce souvisí s daným tématem, především gramotnost a pregramotnost, čtenářská pregramotnost (ve vztahu k RVP PV). Věnuji se úloze mateřské školy a nezbytnosti rozvoje dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti s důrazem na heterogenní třídy. Dále zdůrazňuji úlohu rodiny ve vztahu čtenářské pregramotnosti. Na závěr popisuji konkrétní kampaně a projekty v ČR, které podporují čtenářství a čtenářskou pregramotnost. V praktické části se věnuji realizaci samotného projektu v mateřské škole s heterogenními třídami. Podrobněji se věnuji kampani Celé Česko čte dětem, Noci s Andersenem a Listování. Zatímco Celé Česko čte dětem nabízí celou řadu využití, Listování a Noc s Andersenem slouží jako pouhý doplněk k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Pozitivně hodnotím spolupráci s městskou knihovnou a rodiči.The goal of my thesis is to describe which campaigns and projects support reader and which are suitable for work with children in the kindergarten's heterogeneous classes. As part of the thesis, project is created base of the studied literature which should support reading literacy in a kindergarten's heterogeneous class and cooperate on its implementation with other subjects. I define the terms closely related to the given topic in the theoretical part, namely literacy and numeracy, reading literacy (in relation to RVP PV). Focus is on the role of kindergarten and the necessity of developing a child in reading literacy with the emphasis on the heterogeneous classes. I also emphasize the role of the family in reading literacy. Finally, I describe specific campaigns and projects in the Czech Republic that support readership and reading literacy. I devote myself to the implementation of the project itself in the maternal Schools with heterogeneous classes in the practical part. In more detail, I focus on the Celé Česko čte dětem, Noc s Andersenem and Listování. While the Celé Česko čte dětem a whole range of uses, Listování and Noc s Andersenem serves as a mere addition to the development of reading literacy. I value positively the cooperation with the city's library and parents.
Klíčová slova:
Celé Česko čte dětem; děti předškolního věku; heterogenní třida; kampaň Rosteme s knihou; Listování; mateřská škola; metody rozvoje čtenářské pregramotnosti; Noc s Andersenem; projekty na podporu čtenářství; práce s knihou; spolupráce s městskou knihovnou; čtenářská pregramotnost; A night with Andersen; Campaign Growth with Book; children in preschool; cooperation with the municipal library; Every Czech Reads to Kids; heterogeneous classes; methods for developing pre-reading literacy; pre-reading literacy; preschool; projects to support children's reading; work with a book