Original title:
Výuka zeměpisu v alternativních školách
Translated title:
Geography teaching in alternative schools
Authors:
Mandová, Simona ; Matějček, Tomáš (advisor) ; Havelková, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je zaměřena na výuku zeměpisu v alternativních školách. Této problematice se věnuje ve dvou částech. První část práce obsahuje teoretická východiska, seznamuje s cílem práce, zvolenou metodikou, vysvětluje pojem alternativní škola a představuje konkrétní školy, které byly pro účely této práce zvoleny. Jsou jimi školy Montessori, Waldorfské školy a Začít spolu. Druhá část práce se zabývá praktickou kvalitativní výzkumnou činností, která byla na školách provedena. Jedná se o metodu zúčastněného pozorování na hodinách zeměpisu a o metodu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli zeměpisu a ohniskovými skupinami žáků. Klíčová slova: alternativní škola, učitel, Montessori, škola, výuka zeměpisu, vzdělávací programy, Waldorf, Začít spolu, žákThis bachelor thesis presents the theme of geography teaching in alternative schools. The first part of the thesis contains theoretical bases, methodology, introduces with the aim of the thesis and presents specific schools, which were chosen. There are Montessori schools, Waldorfs schools and Step by Step schools. In the practical part, there is described qualitative research activities, that was carried out in schools like a method of participating observation on geography lessons, a method of semi-structured interviews with geography teachers and a method of focus groups of students. Keywords: a geography teaching, alternative schools, educational program, Montessori, school, Step by Step, student, teacher, Waldorf
Keywords:
a geography teaching; alternative schools; educational program; Montessori; school; Step by Step; student; teacher; Waldorf; alternativní škola; Montessori; učitel; vzdělávací programy; výuka zeměpisu; Waldorf; Začít spolu; škola; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90736