Original title:
Předškolní péče v Česku v regionálním kontextu
Translated title:
Pre-school care in Czechia in regional context
Authors:
Sadilová, Kateřina ; Šídlo, Luděk (advisor) ; Kusovská, Marie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předškolní péče v Česku v regionálním kontextu Abstrakt Práce se zabývá regionálními rozdíly v míře účasti dětí na předškolním vzdělávání, tedy podílem počtu dětí, které navštěvují mateřské školy, a počtu dětí ve věku 3-5 let. V první části jsou nastíněny důležité pojmy týkající se předškolního vzdělávání jako např. rozdíly mezi ranou a předškolní péčí či otázka předškolního vzdělávání ve vybraných státech Evropy. Samotným cílem práce je pak zjistit, které faktory ovlivňovaly okresní diferenciaci v míře účasti dětí na předškolním vzdělávání za školní rok 2015/2016. Do analýzy vstupovaly vybrané demografické, sociogeografické a socioekonomické ukazatele, získané z běžné statistiky za období 2008-2012, případně ze Sčítání lidu, domů a bytů 2011, tj. z období, ve kterém se děti v předškolním vzdělávání v analyzovaném školním roce narodily. Ukazatele, které projevily statisticky významnou závislost s proměnnou míry účasti dětí na předškolním vzdělávání, vstupovaly do faktorové analýzy. Na základě jejího výsledku byly určeny tři faktory, které měly největší vliv na meziokresní rozdíly sledovaných ukazatelů. Pomocí shlukové analýzy pak byly vymezeny skupiny okresů podobného typu, u nichž lze předpokládat obdobné působení příslušných faktorů na rozhodování rodičů v otázce účasti jejich dětí na předškolním...Pre-school care in Czechia in regional context Abstract This thesis concerns the regional distribution of the participation rate in preschool education, that means examining the ratio of children enrolled in preliminary education and the total number of children in the age group 3-5. The first part outlines important concepts related to preschool education such as the differences between early and preschool care and the question of preschool education in selected European states. The aim of this thesis is to locate the factors influenced the rate of participation of children in preschool education in different districts for the school year of 2015/2016. The selected demographic, socio-geographic and socio-economic indicators, from official statistics for the period 2008-2012, or from the 2011 population census, i.e. the period in which pre- school children from the analyzed school year were born, were introduced into the analysis. Indicators that showed a statistically significant dependence on the variable rate of participation of children in pre-school education entered the factor analysis. Based on its results, three factors with the biggest influence on district variation of the monitored indicator were identified. Groups of districts of a similar type were delimited using cluster analysis, where...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90551