Original title:
Práce začínajícího asistenta pedagoga u žáka s odlišným mateřským jazykem
Translated title:
Role of a beggining pedagogical assistent of an immigrant children in a class in primary school
Authors:
Machová, Sára ; Horáčková, Klára (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Záměrem teoretické části je vystihnout vztah učitel - asistent - žák cizinec v učebním procesu. V jednotlivých kapitolách popisuji vymezení jejich kompetencí, úskalí jejich spolupráce, ale i osobnostní předpoklady asistenta pedagoga a pokouším se i vystihnout vztah mezi ním a žákem, kterému asistuje. Práce volně pokračuje shrnutím speciálních potřeb žáka cizince, specifický úhel vnímání jeho postavení mezi spolužáky a vhodné formy pro práci s ním. Teoretická část se v závěrečné fázi věnuje i tzv. kulturně nezatíženým metodám, na které navazuje praktická část. V praktické části může čtenář sledovat experiment využívající metodu konceptuálního učení, která bude na malém vzorku žáků ilustrovat vliv výuky matematických pojmů pomocí jazyka, který není kulturně zatížen a srovnává tak možnosti všech žáků. Výsledky této případové studie prokázaly pozitivní vliv metody nejen na výsledky žáků v konkrétních učebních oblastech, ale podpořili také jejich sebevědomí a autonomii. KLÍČOVÁ SLOVA Kulturně nezatížené metody, pojmové vyučování, asistent pedagoga, předsudky, kompetence, osobnost, žák s odlišným mateřským jazykem, inkluzivní vzdělávání, autonomie, spolupráce, specifické potřebyAim of the theoretical part is to describe a relationship teacher-pedagogical assistant - immigrant child in primary school. I describe the definition of their competences, possible difficulties of their cooperation but also ideal humanities of the assistant and identify the relationship between him and the immigrant student. Continuing with describing special needs of this student, his position in a class and appropriate forms and methods of working with him/her. I slightly touch even the base of culture-free methods. In the practical part, the reader will follow my experiment with three immigrant students using method of conceptual learning and how this culture-free method influences students school achievements. The results of this study are positive not only in a way that the students become more proficient in the troubled school subject but they also gained a lot of self-confidence and autonomy. KEYWORDS Culture-free methods, conceptual learning, pedagogical assistant, prejudice, competences, personality, immigrant student, inclusive environment, autonomy, cooperation, special needs.
Keywords:
autonomy; competences; conceptual learning; cooperation; Culture-free methods; immigrant student; inclusive environment; pedagogical assistant; personality; prejudice; special needs; asistent pedagoga; autonomie; inkluzivní vzdělávání; kompetence; Kulturně nezatížené metody; osobnost; pojmové vyučování; předsudky; specifické potřeby; spolupráce; žák s odlišným mateřským jazykem
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90405