Original title:
Možnosti tréninku pracovní paměti
Translated title:
Options of Working Memory Trainig
Authors:
de Gray, Klára ; Páchová, Anna (advisor) ; Preiss, Marek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra Psychologie DIPLOMOVÁ PRÁCE MOŽNOSTI TRÉNINKU PRACOVNÍ PAMĚTI The Options of Working Memory Trainig Bc. Klára de Gray Vedoucí práce: PhDr. Anna Páchová, Ph.D Studijní program: Psychologie Studijní obor: Psychologie 2017 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně, použité prameny a literatura byly řádně citovány. A dále prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze 14.7.2017 Bc. Klára de Gray Poděkování V první řadě bych ráda poděkovala své vedoucí diplomové práce, PhDr. Anně Páchové Ph. D., za její odborné vedení, cenné rady a velké nasazení po celou dobu psaní této práce. Dále bych ráda poděkovala všem svým respondentům, který se s velkou trpělivostí a ochotou účastnili našeho výzkumu, a bez nichž by tato práce nikdy nevznikla. Velké poděkování patří mamince, přítelovi Martinovi a všem přátelům, jež mne po celou dobu studia podporovali. V neposlední řadě bych ráda poděkovala Michaele Schneiderové, Jiřímu Štojdlovi a Zuzaně Kostelníkové, které svými zkušenostmi a praktickou pomocí přispěly k dokončení této práce. Abstrakt Tématem této diplomové práce jsou možnosti tréninku pracovní paměti. V rámci analýzy stávající literatury vyplynulo, že oblast, týkající se podnětového materiálu (s kterým je v tréninkových...The Options of Working Memory Training Abstract: The theme of this diploma thesis is the possibilities of working memory training. From the analysis of nowadays literature we found out that the field of stimulus material (witch is contained in training programs) has not been researched much. The aim of this work is to find out whether there is a connection between the type of stimulus material (within the abstraction and modality level), performance and memory strategies. For this purpose we selected the N-Back Campaign training program. And provide it with visual and verbal tasks in a differen king of abstraction level. These tasks were conducted by fifty respondents. After that, several semi-structured interviews were conducted, which helped us to understand the processes associated with N-back tasks. Using statistical analysis, we came to the conclusion that the type of stimulus material is significantly related to the performance in n-back tasks: with increasing rate of abstraction the performance decreases and that visual N-back task achives with higher scores. Furthermore, it has been found that there are specific strategies that correspond to a certain degree of stimulus abstraction or modalities (vision, hearing). Therefore, we think that stimulus material in N-back tasks can have a significant...
Keywords:
cognitive function; memory training; working memory; kognitivní funkce; pracovní pamět; trénik paměti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90302