Original title:
Možnosti integrace vzdělávacích oborů tělesná výchova a výchova ke zdraví v kurikulu základní školy
Translated title:
Integration opportunities of Health and Physical education in the curriculum of junior high schools
Authors:
Kořínková, Eliška ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje možností integrace vzdělávacích oborů výchova ke zdraví a tělesná výchova na druhém stupni základních škol. Hlavním cílem je zjistit zkušenosti učitelů a jejich názory na výuku výchovy ke zdraví a tělesné výchovy. Na základě zjištěných informací a v souladu s očekávanými výstupy daných Rámcovým vzdělávacím programem navrhnout výukový program pro zkvalitnění výuky výchovy ke zdraví a tělesné výchovy. Teoretická část analyzuje a vyhledává společné výstupy a cíle podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy aktualizovaného v roce 2016 pro tyto obory. Na základě studie odborných literárních pramenů popisuje psychomotorický vývoj žáků na druhém stupni základní školy. Zjišťuje způsob spolupráce učitelů různých předmětů a zda je tato spolupráce podporována současným kurikulem. Praktická část zaznamenává průběh a výsledky kvalitativního výzkumného šetření na školách sídlících na území Vlašimska. Odhaluje nejčastější problémy spojené s výukou výchovy ke zdraví, způsoby spolupráce učitelů a zdůrazňuje smysl výuky výchovy ke zdraví a tělesné výchovy z pohledu učitelů. Výstupem diplomové práce je návrh edukačního programu, který propojí výchovu ke zdraví a tělesnou výchovu.The thesis is focused on integration of Health and Physical education in the junior high school curriculum.The main objective is to find out the teachers' experiences and their opinions on the Health and PT education . And on the basis of the obtain information design, in line with the expected outcomes of the Framework of Educational Program, propose a training program for improving the Health and PT class education. In the theoretical part was analysed the common outputs and goals from the Educational Program for Basic Education updated in 2016 for these groups. Was also describes the psychomotor development of student at junior high schools based on science studiies. It identifies the way in which teachers in the field of didactics cooperate, and whether this cooperation is supported by the current curriculum. The practical part documents the course and results of qualitative research in schools with a low number of pupils and teachers in Vlašim school district. Thesis reveals the most common problems associated with teaching of Health education class, methods how teachers cooperationand, and shows the importance of teaching Health and PT education from the perspective of the teachers. The output of this thesis is make proposal of the Educational program which will link Health and PT.
Keywords:
Health education; interdisciplinary didactics collaboration; physical education; school curriculum; student; teacher; spolupráce mezioborových didaktik; tělesná výchova; učitel; Výchova ke zdraví; školní vzdělávací program; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/90265