Original title:
Optimalizace smíšeného rozvozu a svozu zboží
Translated title:
Optimalization of mixed goods pickup and delivery
Authors:
Šorf, Michal ; Skočdopolová, Veronika (advisor) ; Dvořák, Marek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je zaměřena na využití lineárních modelů v reálném světě. Jejím hlavním cílem je naformulování matematického modelu pro konkrétní problém, se kterým se opakovaně setkává společnost Pospíchal s.r.o. a nalezení optimálního řešení pomocí tohoto modelu. Práce vychází ze základních distribučních problémů, jako je úloha obchodního cestujícího či rozvozní problém, které následně modifikuji do potřebné podoby. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je zaměřena na popis základních modelů, které budou modifikovány v části poslední. Následující část se věnuje stručnému popisu již zmíněné společnosti, která poskytla datové podklady, bez nichž by nebylo možné tuto úlohu demonstrovat v praxi. Závěrečná část patří detailnímu rozboru řešené úlohy, formulaci a popisu matematického modelu, který byl vytvořen na základně specifických požadavků společnosti. Taktéž nechybí porovnání skutečných výsledků z praxe s výsledky optimálními.This thesis is focused on the use of linear models in the real world. Its main aim is to devise a mathematical model for a specific problem which is repeatedly encountered by the company Pospíchal s.r.o. and also to find an optimal solution with the help of this model. The thesis is based on basic distribution problems, such as the travelling salesman problem or the vehicle routing problem, which I subsequently modify into the required form. The thesis is divided into three main parts. The first one focuses on the description of basic models that will be modified in the last part. The following part deals with a brief description of the company already mentioned above that provided data without which this task could not be demonstrated in practice. The final part includes a detailed analysis of the given task, formulation and description of the mathematical model, which was created on the basis of specific requirements of the company. There is also a comparison of actual results from practice with optimal results.
Keywords:
heterogeneous fleet; mixed deliveries and pickups; optimalization; vehicle routing problem; heterogenní vozový park; optimalizace; rozvozní problém; smíšený rozvoz a svoz
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/70776