Original title:
Vliv označení "superpotravina" na chování spotřebitelů
Translated title:
The effect of the clame "superfoods" in consumer behaviour
Authors:
Neťuková, Markéta ; Vondra, Zdeněk (advisor) ; Pešek, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá označením superpotravina a dopady jeho užití na chování spotřebitelů. Hlavním cílem práce je zjistit, jak spotřebitelé vnímají fenomén superpotravin a jak toto označení ovlivňuje jejich spotřební chování. Teoretická část práce uvádí a vysvětluje terminologii spojenou s pojmem superpotravina. Vysvětluje související pojmy jako je funkční potravina, superovoce a biopotravina. Následně práce rozebírá pravidla značení potravin s důrazem na ty, které nesou zdravotní a nutriční tvrzení. Nastíněn je i současný vývoj trhu superpotravin, na světové a lokální úrovni včetně aktuálních trendů. Teoretická část práce je zakončena rozborem metodologie The Six Elements of Superfruits Success, která definuje šest prvků úspěšné strategie podnikatelského záměru v oblasti superpotravin. Praktická část práce je tvořena výzkumem dopadů na chování spotřebitele a vliv na posun vnímání produktu v okamžiku užití označení superpotravina a biopotravina v České republice. Následně se praktická část věnuje případové studii Jeřáb (produkt obsahující superpotravinu). Jeřábu je navržena nová komunikační strategie s důrazem na skutečnost, že se jedná o produkt obsahující superpotravinu.The master thesis is concerned with the effect of the clame superfood and its impact in consumer behaviour. The aim of this thesis is to find out how consumers perceive the phenomenon of superfoods and how this claim effect their consumer behaviour. The theoretical part of the thesis defines and explains the terminology related to the key term superfoods such as functional foods, superfruits and organic foods. Subsequently the thesis edentifies the rules of a food labeling with the emphasis on health and nutrition-related claims. The thesis then examines the recent development of the superfoods market with its trends either from the local and the global point of view. The theoretical part is ended by the analysis of the methodology The Six Elements of Superfruits Success, which defines the six elements leading to a successful business strategy in a field of superfoods industry. The empirical part of the thesis shows the survey results of the effect of the clame superfoods and organic foods on products and its impact in consumer behaviour in the Czech Republic. The thesis then deals with the case study Jeřáb (a product containing a superfood). The thesis draws up a draft proposal for a new communication strategy of Jeřáb with the emphasis on the fact that Jeřáb is a product containing a superfood.
Keywords:
communication strategy; consumer behaviour; functional foods; organic foods; superfoods; biopotravina; funkční potravina; komunikační strategie; spotřební chování; superpotravina
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/68790