Original title:
Pozícia českých módnych značiek na domácom a zahraničnom trhu
Translated title:
Position of Czech fashion brands on the domestic and foreign markets
Authors:
Štefanisková, Alexandra ; Khelerová, Vladimíra (advisor) ; Vojtíšek, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Predložená bakalárska práca sa zaoberá postavením českých módnych značiek na domácom a zahraničnom trhu. Jej cieľom je pomocou vonkajšej analýzy skompletizovať profily identít vybraných značiek a posúdiť ich umiestnenie na trhu módy. Práca je členená do troch kapitol. Teoretická časť sa zaoberá marketingovým poňatím značky, jej zložkami a vlastnosťami. Taktiež vymedzuje špecifiká značky v módnom priemysle, rôzne prístupy k rozvoju jej identity a metódy tvorby positioningu značky ako takej. Výskumná časť je venovaná analýze troch vybraných módnych značiek. Značky sú volené s ohľadom na ich rôznorodosť z hľadiska profilu a prístupu ku komunikácii so spotrebiteľmi. Praktická časť práce vychádza z dotazníkového šetrenia cieleného na českú a slovenskú spotrebiteľskú základňu, ktoré skúma jej nákupné zvyky a povedomie o českých módnych značkách.Předložená bakalářská práce se zabývá postavením českých módních značek na domácím a zahraničním trhu. Jejím cílem je pomocí vnější analýzy zkompletovat profily identit vybraných značek a posoudit jejich umístnění na trhu s módou. Práce je členěna do třech kapitol. Teoretická část se zabývá marketingovým pojetím značky, jejím složením a vlastnostmi. Rovněž vymezuje specifika značky v módním průmyslu, různé přístupy k rozvoji její identity a způsoby tvorby positioningu značky jako takové. Výzkumná část je věnována analýze tří vybraných módních značek. Značky jsou volené s ohledem na jejich různorodost z hlediska profilu a přístupu ke komunikaci se spotřebiteli. Praktická část práce vychází z dotazníkového šetření cíleného na českou a slovenskou spotřebitelskou základnu, které zkoumá její nákupní zvyklosti a povědomí o českých módních značkách.This bachelor thesis focuses on the position of Czech fashion brands on the domestic and foreign markets. Its aim is to complete profiles of the selected brands using external analysis and to describe their position on the fashion market. The thesis is divided into three chapters. The theoretical part deals with a marketing concept of a brand as such, its components, and features. It also defines specificities of a brand in the fashion industry, different approaches to developing its identity, and brand positioning methods in general. The research part is dedicated to the analysis of three selected fashion brands. These brands are chosen with regard to their diversity in terms of profile and approach to communication with consumers. The practical part of the thesis is based on a questionnaire survey aimed at Czech and Slovak consumers, and examines their shopping habits and awareness of Czech fashion brands.
Keywords:
brand; brand identity; Czech fashion; positioning; identita značky; positioning; značka; česká móda
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69440