Original title:
Pohádkové motivy v reklamách
Translated title:
Fairy tale motifs in advertisements
Authors:
Novohradská, Lucie ; Šimůnek, Michal (advisor) ; Kincl, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá výskytem pohádkových motivů v reklamách. V první části přibližuje pojmy jako pohádka, archetyp, sémiotika, a jejich vzájemné propojení s reklamou. Účelem práce je odhalit spojenectví pohádky a reklamy, proč jsou pohádkové motivy využívané a jaké výhody přinášejí inzerentům. Druhá část práce je založena na sémiotické analýze vybraných tiskových reklam s motivem Červené Karkulky. Dále se zabývá využíváním stejného pohádkového motivu v odlišných typech reklam a změnami v interpretaci dané pohádky ve vybraných reklamách.Bachelor thesis is focused on appearance of fairy tale motifs in advertisements. In the first part it introduces terms such as fairy tale, archetype, semiotics and their connection to advertising. The aim of the thesis is to examine the connection between fairy tale and advertisements, to describe why the fairy tale motifs are used and to identify the benefits for the advertisers. The second part is based on semiotics analysis of chosen printed advertisements with the motif of Little Red Riding Hood. It examines different usage of the same fairy tale motif in various types of advertisement and its interpretations.
Keywords:
advertisement; fairy tale; fairy tales motifs; Little Red Ridding Hood; semiotics; pohádka; pohádkové motivy; reklama; sémiotika; Červená Karkulka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/69129