Název:
Konverze Íránu k ší'itskému islámu
Překlad názvu:
Conversion of Iran to Shiite Islam
Autoři:
Horňák, Milan ; Oudová Holcátová, Barbara (vedoucí práce) ; Ženka, Josef (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této práci se zabývám konverzí íránské oblasti k ší'itskému islámu. Ta probíhala pod patronátem dynastie Safíovců mezi lety 1501 a 1736. Věnuji se primárně jednotlivým náboženským skupinám, které v této době státní podporu neměly. Na nich pak ukazuji, jakým způsobem se proměnilo íránské rozmanité náboženské prostředí ze sunnitského s mnoha heterodoxními a jinověrnými skupinami na centralizovanou říši s ší'itskou identitou. Panovaly zde významné rozdíly v jednotlivých obdobích. Po většinu šestnáctého století se Safíovci snaží budovat ší'itskou identitu země s vlastní mesianistickou rolí, na což doplácejí zejména sunnité, súfijské řády a ostatní ší'itské směry. Naopak v sedmnáctém století už je ší'itská identita pevně zakořeněná a probíhají jen přesuny křesťanského obyvatelstva z politických důvodů. V samém závěrů safíovské vlády, v době úpadku říše, se vrstva vlivných kleriků snaží o sjednocení obyvatelstva na základě ší'itské islámu a přicházejí další perzekuce, tentokrát cílící na sunnity a neislámské menšiny říše. Během celého safíovského období navíc probíhá úpadek heterodoxního islámu neseného původním safíovským súfijským řádem, jehož milenialismus se v průběhu času neutralizuje.The subject of this paper is the conversion of the Iranian area to Shi'a Islam. This conversion took place under the patronage of the Safavid dynasty in the period between the years 1501 and 1736. I deal primarily with individual religious groups which did not have the support of the state in this period. On these I demonstrate the way Iranian diverse religious scene changed from a Sunni one with many heterodox and unislamic groups to a centralized polity with a Shi'ite identity. There was a great difference between the two Safavid centuries. In the 16th the kings focused on building a Shi'ite identity for their lands while keeping their own messianic role. That was detrimental mainly for Sunnis, Sufi orders, and other Shi'ite groups. Contrarily, in the 17th centrury the Shi'ite identity was well rooted and only politically motivated movements of Christian population took place. In the very end of Safavid rule, in a time of decline, a class of influential clerics tried to unite the population under Shi'ite Islam and instigated another wave of persecutions targeting this time Sunnis and non-Islamic minorities. During the whole Safavid period the heterodox Islam of the original Safavid Sufi order declined, since their chiliasm was over time neutralized.
Klíčová slova:
Konverze|Safíovci|islám|ší'a|náboženské menšiny|Kizilbaš|ghulát|Írán; Conversion|Safavid|Islam|Shi'a|religious minorities|Qizilbash|ghulat|Iran