Název:
Inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Překlad názvu:
Inclusion of children with special educational needs
Autoři:
Šottová, Barbora ; Klusáček, Jan (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá situací inkluzivního vzdělávání po zavedení novely č. 82/2015 Sb. školského zákona. Jsou zkoumány problémy a oblasti zlepšení, které nastaly po implementaci novely z pohledu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden. V rámci této práce byly provedeny polostrukturované rozhovory s poradenskými pracovníky. Byly identifikovány faktory dlouhodobě ovlivňující pracovní podmínky v poradnách: podfinancování českého systému školství, krátká tradice inkluzivního vzdělávání na českých školách a nedostatečná personální obsazenost poraden. Mezi hlavní oblasti zlepšení patří větší spolupráce se školami a nový způsob poskytování podpůrných opatření, která jsou nyní nároková. Naopak problematickou oblastí je nárůst objemu činností pro poradenské pracovníky. Tato situace je nutí ke strategiím, které snižují kvalitu jejich práce, což má výsledný vliv na samotné děti se speciálními vzdělávacími potřebami.This study deals with the situation of inclusive education after the introduction of amendment No. 82/2015 Coll. Of the Education Act. Problems and areas of improvement that have occurred after the implementation of the amendment from the point of view of pedagogical- psychological counselors are examined. In this work semi-structured interviews with consultants were conducted. The long-term factors influencing the working conditions in counseling was identified: under-funding of the Czech education system, a short tradition of inclusive education at Czech schools and insufficient staffing in counseling. Major areas of improvement include greater cooperation with schools and a new way of providing support measures which must now be provided if needed. On the contrary, the problem area is the increase in the volume of activities for consultants. This situation forces them into strategies that reduce the quality of their work so there is an impact on the children's special educational needs.